• Styl
  • Krása
  • Vonný edit / Okno do světa mystiky
Další článek

Vonný edit / Okno do světa mystiky

Slovo parfém pochází z latinského výrazu per fumum, což znamená skrze kouř. Toto označení odkazuje na první způsoby, jak lidé používali vůně – pálením aromatických rostlin a pryskyřic. Je zvláštní, jak něco, co původně sloužilo k náboženským a mystickým účelům a později na popření nedostatečné hygieny, je dnes jedním z tahounů beauty byznysu a jistým ukazatelem prestiže. Vybrali jsme parfémy, které mají přesah – nejen hezky voní, ale pohladí i duši.

Advertisement

Značku parfémů Stora Skuggan v roce 2015 stvořila skupina mladých alternativních alchymistů. Olle Hemmendorff a Tomas Hempel se rozhodli založit společnost, ve které je možné dosáhnout svobody v každém aspektu tvoření: od formulace vůní po balení až po branding. Vůně Stora Skuggan jsou odvozeny z autonomní identity úzce spojené s tradicí řemesla, kde se tvůrčí proces stává základním konceptem každého parfému. Navíc její zakladatelé pocházejí z prostředí umění a designu, což zaručuje nepřetržité experimentování s jedinečnými výsledky. Inspirace pro jednotlivé parfémy Stora Skuggan pochází z míst, pocitů, emocí a všeho, co hýbe myslí. Stora Skuggan znamená ve švédštině „velký stín“. Zároveň jde také o název známého parku v centru Stockholmu, města, kde Stora Skuggan sídlí.

Pine je osmým parfémem značky. Tato vůně se odchyluje od konceptuálních mýtů značky (nevysvětlitelné dunivé zvuky, jedovaté býlí sklízené za úplňku a dětští bohové cucající si palce) a místo příběhu se zcela soustředí na jedinou nótu. V parfumerii se tento typ vůně nazývá soliflor, což je název odvozený od typu vázy určené pro jednu jedinou květinu. Zatímco koncept vůně je minimalistický, vůně samotná je mohutná, navržená tak, aby evokovala všechny borovicové aspekty. Od čerstvých křehkých výhonků přes sladkou a posvátně vonící smůlu až po suché dřevité aroma kůry a suchého jehličí.

parfémovaná voda Stora Skuggan Pine, 30 ml, 3500 Kč, koupíte zde

Představte si místo tak rozlehlé a odlehlé, že můžete putovat celé týdny, aniž byste potkali jedinou živou duši. Nekonečné míle rudého písku, nekonečné míle oblohy. V nemilosrdném horku se osamocený bílý strom na obzoru může zdát jako pouhá iluze. Eukalyptus je ale oázou, místem k odpočinku, kde se červený prach a stepní rostliny unášené větrem potkávají ve stínu stříbrných lístků. Touto krajinou je inspirovaný Eucalyptus 20, parfém, který zosobňuje nekonečno. Svěžest eukalyptu a cedrového dřeva zjemňuje kožená hřejivost labdana, zatímco pižmo s podtóny kadidla celou kompozici uzemňuje. Spolu s touto vůní přichází pozvání: opusť alespoň na chvíli civilizaci a vydej se na bezcílnou toulku.

parfémovaná voda Le Labo Eucalyptus 20, 50 ml, 5 250 Kč, koupíte od 1. února v butiku Le Labo (Vězeňská 4, Praha) a zde

Značku Ex Nihilo založilo v roce 2013 trio přátel z Paříže jako alternativu ke stereotypním luxusním parfémům a jejich masové produkci. Značka vychází z kreativní avantgardy, ale také francouzského smyslu pro čirou rafinovanost. Prostřednictvím svých vůní představuje vlastní pojetí personalizovaného luxusu, a to ve všech jeho podobách. V latině se výraz ex nihilo užívá k označení něčeho nového, co vzniklo bezprecedentně. I proto značka ve svých vůních používá jen ty nejlepší přírodní a syntetické ingredience, výše nákladů nehraje roli. Aby bylo možné docílit skutečně výjimečného výsledku, obsahují vonné kompozice značky Ex Nihilo přírodní ingredience získávané ze všech koutů světa. Bourbonská vanilka například putuje napříč oceány až z Madagaskaru, santalové dřevo pochází z Austrálie, kosatec bledý z Itálie, pomerančový květ z Maroka a královna květin – růžová odrůda známá jako májová růže – pochází z francouzského Grasse, hlavního města parfémů.

Parfuméři mají volnou ruku a s přihlédnutím k DNA značky mohou zcela popustit uzdu své fantazie. Vonné kompozice Ex Nihilo jsou díky tomu zpravidla naprosto návykové a vyznačují se evokativní, opojně smyslnou vůní, která je zároveň příjemná i na každodenní nošení a na pokožce dlouho vydrží.

Novinková vůně nás bere do poloviny padesátých let, na sever Indie, do pohoří Siválik na úpatí Himalájí. Z průkopnické myšlenky se rodí celé město: Čandígarh. Je to místo, kde se Indie potkává s Francií a kde vizionářští architekti na způsob dirigentů dali vzniknout – ex nihilo – modernistické utopii v srdci tropické džungle. Chandigarh Express je cestou mezi staletými tradicemi a modernitou, ponorem do široké palety exotických barev, textur a vůní. Kardamom, davana, jasmín, pačuli, vetiver a benzoin. K dokonalosti dovedený kontrast mezi zelenou vegetací a betonem. Unikátní parfém s nádechem kůže.

parfémovaná voda Ex Nihilo Chandigarh Express, 50 ml, 6650 Kč, koupíte zde

Dlouholetý spolupracovník značky Aesop, parfumér Barnabé Fillion, se při komponování svěží vůně Virere inspiroval přípravou zeleného čaje s příchutí fíků. Tento svěží, citrusově zelený parfém s vůní bergamotu, fíku a zeleného čaje evokuje odpoledne strávené pod prosluněnou korunou stromu, jehož lístky čechrá voňavý vánek. Název parfému pochází z latinského slovesa, které znamená „být zelený“ nebo „být plný života“. Dokonale tak vystihuje podstatu vůně inspirované vzpomínkami na letní prázdniny ve Středomoří. Úvodní tóny galbana a petitgrain jsou zdrojem zeleného aroma, které umocňuje jiskřivý bergamot. V hřejivě bylinném srdci se mísí zelený čaj, masticha a růžový pepř evokující šálek horkého čaje s příchutí fíků. Charakter vůně umocňují tóny cedru, maté a sena v dřevitém základu s lehce minerálním nádechem.

parfémovaná voda Aesop Virere, 50 ml, 3250 Kč, koupíte zde

Parfémový brand, pojmenovaný po své stvořitelce Maya Njie, byl založen v roce 2016. Od prvních okamžiků pracuje s kvalitními řemeslnými směsmi, jejichž vůně jsou hluboce zakořeněny ve švédské a západoafrické kultuře. Veškeré receptury jsou vyvíjeny přímo v Mayiných laboratořích s využitím esenciálních olejů, vonných látek a pryskyřic.

Jako parfumér samouk se rozhodla prostřednictvím jednotlivých vůní zachytit tyto prchavé okamžiky v čase a zasadit je do parfémových rámů. Jejich tóny jsou dobové a akordy nostalgické, přesto výsledné parfémové kreace působí hluboce současným dojmem. Jednotlivé parfémové směsi jsou pečlivě a precizně míchány v malých šaržích.

Vůbec první a zároveň nejoblíbenější vůně své stvořitelky pojmenovaná Nordic Cedar je hřejivá a pikantní. Obsahuje svěží tóny kardamomu, pačuli a cedrového dřeva doplněné o tóny ambry.

parfémovaná voda Maya Njie Nordic Cedar, 50 ml, 3000 Kč, koupíte zde

Tato komplexní kožená vůně Perfumer H evokuje hřejivost koňského sedla i smyslnost staré měkké kůže, která se dotýká pokožky. I navzdory lehce živočišnému podtónu působí Saddle velmi elegantně. Vůně známá, a přesto překvapivá, kterou charakterizuje sofistikovaná jednoduchost. Její složení je komplexní a netradiční. Úvodní jiskřivé tóny italského bergamotu a petitgrain se mísí s květinovým srdcem, které tvoří smyslný jasmín a pomerančový květ absolute. Vůni ozvláštňují aldehydy a hřebíček, zatímco charakter jí dodává opulentní základ, který tvoří ambra, indonéské pačuli a benzoin. Celou kompozici pak zaobluje jemné elegantní pižmo.

parfémovaná voda Perfumer H Saddle, 50 ml za 3 850 Kč, koupíte zde