V jednom rozhovoru s tebou jsem se dočetla, že učíš své studenty neopakovat zavedené principy. Aplikuješ to ve své práci skláře-designéra, ale stejně tak i ve volné tvorbě?
Nesleduji, až na výjimky, sklářskou tvorbu, ani moc současné designové značky. Zajímá mě spíše literatura, film, především dokumenty. Miluji dokumenty o osudech lidí, fascinuje mě příběh jednotlivce, jeho intimní zpověď. Učit studenty je něco velice podobného. Každý jsme v základu originál, na který se během života „nabalí“ nánosy dalších „originálů“ a vytvoří z nás „pouze“ směs, instantní produkt. Proto je umění tak složité a hledání tolik bolí. Je složité učit umělecké tvorbě, snažím se spíše nasměrovávat k složitějším úvahám nad sebou samým a nad okolním světem.
Mimochodem, za to, co se ti jako kreativnímu řediteli se sklářskou tradiční firmou Rückl povedlo, máš můj velký obdiv. Komplexní restrukturalizace a rebranding firmy. Jednoduchý nový design, který vychází z tradice, a přesto si zachovává absolutní přítomnost. Přirozená kontinuita jednotlivých kolekcí s jistou dávku nadsázky a humoru. Velmi jednoduchá message, která se lidí dotýká. Jak se to dělá – zachraňovat rozpadající se systém?
V designu mi pomáhá hlavně to, že přemýšlím stejně jako při volné tvorbě. Zajímá mě především obsah, příběh, historické návaznosti. Další podstatnou stránkou úspěchu v designování pro značku jsou lidé uvnitř firmy, především řemeslníci. Jim patří velká úcta a pozornost. Mojí výhodou je, že se pohybuji od patnácti let na huti a v brusírnách. Lidé, kteří tvoří značku, jsou mi blízcí a cítím se mezi nimi jako doma. Nejsem spasitel, ale možná vím, kde najít spasení. V pokoře k tradici a v lásce k řemeslu.
Ale na druhé straně, řemeslo někdy umění brzdí. Je třeba hledat inspiraci i jinde, třeba v módním průmyslu. Je to sice velká marketingová hra, ale všimněte si, že i zde vítězí úcta k tradici, řemeslo, kontinuita. Značky, které obdivuji, vždy vytváří nejprve designové principy a emocionální koncepty a až potom produkty. Několik krásných produktů ještě nedělá obdivovaný brand. Síla je spíše v emoci, kterou vyvolávají, a ta je souborem mnoha faktorů, jež vytváří pevný celek.