• Styl
  • Design
  • Reportáž / Český design se představil na pop-up výstavě v Londýně
Další článek
1 / 11

Reportáž / Český design se představil na pop-up výstavě v Londýně

Které z charakteristik české nátury se přenášejí do našeho designu? Co se Britům vybaví, když se řekne český design? A jakou hodnotu má značka „Made in Czechia“? Nejen o tom byla akce Czech Design in London, která proběhla v režii Asociace českého průmyslového designu na české ambasádě v Londýně. Přinesla živou diskusi a díky interaktivní výstavě i desítky nových obchodních kontaktů pro české výrobce.

Advertisement

Českému designu nechybí nápad
11. září ožily prostory brutalistní budovy české ambasády v Londýně jedinečnou společensko-obchodní akcí, která britským architektům, interiérovým designérům a dalším oborovým profesionálům představila český design v širokém kontextu. Z různých úhlů pohledu se na něj zaměřila úvodní debata, moderovaná Benedictem Hobsonem, spoluzakladatelem prestižního magazínu Dezeen. Skrze bohatou historii a zároveň možná trochu obtížnou definovatelnost konceptu českého designu, které v úvodu nastínil designér Jakub Pollág, odhalili panelisté klíčové vlastnosti naší designové tvorby. Některé z nich souvisejí s příslovečnou českou vynalézavostí. „Pro našince je typický někdy až provokativní smysl pro humor a nekonvenční přístup. A myslím, že právě ten do českého designu často proniká a do velké míry ho charakterizuje,“ myslí si Dagmar Zvoníčková Fredholm, jejíž značka Novavita staví právě na nekonvenčních inovacích. Produkuje designové obklady z  materiálů, jako je třeba recyklovaný odpad z procesu zpracování kávy.

Nejen „designed“, ale i „made“
Česká republika leží na křižovatce cest mezi německou praktičností, italskou opulencí a severským minimalismem. Náš přístup mísí systematickou práci se schopností rafinované improvizace. Naše poloha je výhodná i z geografického hlediska a pro zahraniční zákazníky představuje snížení nákladů na dopravu, potažmo i uhlíkové stopy. Významnou roli hraje i dobré jméno, které se vlivem záplavy levných výrobků (a často i plagiátů) z Číny rozšiřuje na další evropské země. Dobrá pověst nemusí přicházet jen ruku v ruce s nálepkou „Made in Italy“ nebo „Made in Sweden“, ale také „Made in Czechia“.

„Český design, to jsou také hluboké znalosti v oblasti výroby, dlouhá řemeslná tradice, pokročilé technologie a rozvinutý průmysl, díky kterým můžeme to, co navrhneme, také sami vyrobit,“ dodává Martin Wichterle, předseda Asociace českého průmyslového designu a majitel značek Bomma, Rückl a také Wikov, výrazného hráče na poli českého průmyslu. Své o budování „národního brandu“ ví i Lukáš Klimčák, jehož sklářská značka Klimchi byla v Londýně založena a britský trh tvoří 20 % jejího obratu: „Bez povědomí o národní značce je mimo jiné obtížnější ospravedlnit cenu designových produktů, což vede mnoho místních firem k výrobě takzvaných OEM produktů, prodávaných posléze pod hlavičkou zahraničních designových značek. Český design má přitom mnohem větší potenciál. Akce jako Czech Design in London přispívají k budování národní značky a emancipace českých výrobců.“

Design se musí umět prodat
Vyrábět kvalitní, konkurenceschopné produkty vyžaduje nejen nápad a designérský um, ale také obchodní znalosti. To zdůrazňuje Jakub Pollág, který může posoudit problematiku designu vícero očima – studenta na londýnské Royal College of Art, přednášejícího na americké univerzitě, kreativního ředitele sklářské značky Bomma a aktuálně prostřednictvím své značky zeitgeist.limited také z role podnikatele v oboru. „Nefunguje to tak, že dokončíte školu a všechno půjde samo. Je potřeba být odolný, jít si za svým různými cestami především pochopit byznysovou stránku. Proces budování značky není jednoduchý a já osobně jsem uspěl, až když jsem spojil síly s partnerem z úplně jiného oboru, který rozumí číslům a dokáže poskytnout kritickou zpětnou vazbu,“ říká Pollág a dodává, že jedině s dávkou pragmatismu se dá dělat design, který má smysl a budoucnost.

I proto Czech Design in London nepřinesl jen debatu o designu, ale také jedinečnou příležitost pro zástupce českých značek, potkat se osobně s předními britskými odborníky v oboru. Ti přišli na pozvání samotných značek, ale také ambasády a britské pobočky CzechTrade, které akci spolupořádaly. I díky nim bylo možné upevnit a propojit stávající obchodní kontakty a navázat nové. I proto byla důležitou součástí akce pop-up výstava formou kurátorské prezentace pod taktovkou Davida Karáska. Do výstavy se zapojily členské a spřátelené značky AČPD.Společně utvořily pestrý průřez aktuální produkcí českého průmyslového a produktového designu a ukázaly, že český design není „jen“ sklo a nábytek. Ravak zde představil odvážné barevné novinky, uvedené na Milan Design Weeku. Výrobce klik a kování M&T prezentoval dokonale řemeslně zpracované produkty, které otevírají dveře po celém světě. Mmcité předvedlo mimo jiné kolekci Morse, čerstvého držitele ocenění Red Dot.

Všechny účastnické značky a jejich klíčové produkty přiblíží kolemjdoucím také doprovodná venkovní výstava formou panelů na plotě českého velvyslanectví, které se na akci výrazně podílelo. Výstava bude ke zhlédnutí na rušné ulici Notting Hill Gate až do konce září.

Londýn, brána do designového světa
„Londýn je tavicím kotlíkem designu, kde vznikají specifikace do klíčových projektů na celém světě. Akce jako Czech Design in London nám poskytují skvělou příležitost setkat se s novými klienty, ke kterým bychom se jinak dostávali obtížněji. Na britském trhu je obzvlášť důležité být vidět a slyšet, a takovéto akce navíc zvyšují povědomí nejen o značce, ale i českém designu obecně. To je z dlouhodobého hlediska velmi důležité pro české výrobce a je to i jedním z hlavních poslání naší asociace,“ říká Martin Wichterle. Zmiňuje také fakt, že forma společné výstavy s dalšími předními značkami umožňuje potenciálním klientům značku lépe zařadit. S tím souhlasí i Kateřina Kadlecová, majitelka značky USSPA: „Tato forma určitým způsobem simuluje prostředí, ve kterém firma funguje ve své domovské zemi. Ukazuje, do jaké kategorie patří, jaké další projekty a produkty s přidanou hodnotou se kolem ní tvoří. To je něco, co zahraniční zákazníci obvykle nemají šanci zažít a navnímat.“

Potenciál Londýna jako dveří na světové trhy převážně na Blízkém Východě a v Asii si uvědomuje i CzechTrade, který byl partnerem londýnského setkání. Jeho britská pobočka realizuje jedinečný projekt showroomu a co-worku Czech Design Hub, který má za cíl přiblížit české výrobce předním světovým designovým a architektonickým studiím. Prostor v designem nabité čtvrti Clerkenwell má ambice stát se klíčovým místem pro uzavírání projektových kontraktů na stavby, jako jsou prémiové hotely, restaurace, kanceláře, soukromé rezidence či paláce. Hub poskytne českým firmám příležitost se prezentovat a otevřít dveře k novým obchodním příležitostem na globálním trhu.