V módní historii bývala barva roku činitelem, podle kterého se řídilo úplně všechno. Tenkrát, tedy řekněme ještě zhruba do osmdesátých let, se svět módy a designu odbýval tzv. seshora dolů. Módní návrháři, insideři a magazíny určovali, co se bude nosit. A taky, jaká barva se bude nosit. S vlivem streetstyle tyto zavedené pořádky definitivně padly. Najednou se o stylu rozhodovalo přímo v ulicích – přesněji u módních odvážlivců, kteří se sami stali hlavní inspirací pro návrháře a celý módní průmysl. A jakmile se s rozmachem internetové informační dálnice zjistilo, že trendy a barvy se mohou měnit doslova každou vteřinu, stará dobrá tradice definitivně padla.
V roce 2000 se však hlavouni americké společnosti Pantone, která stojí za systémem barev využívaným zejména v tiskařském průmyslu, rozhodli, že se k předvídání barevných trendů vrátí. O tom, co je k jejich rozhodnutí vedlo, můžeme samozřejmě jenom spekulovat.
Faktem je, že v Pantone se věštění barvy roku pustili takříkajíc vědecky. A své předpoklady nadále vylepšují. Barvu roku podle Pantone nyní definuje pečlivá analýza dat a barevných trendů za uplynulý rok. Sebraná data následně vyhodnotí analytici Pantone Color Institute a konkrétní barvu interpretuje nástroj umělé inteligence Midjourney.