• Styl
  • Móda
  • Svátek módy MBPFW / Jak pražský fashion week předvedl pestrost lokálního designu
Další článek

Svátek módy MBPFW / Jak pražský fashion week předvedl pestrost lokálního designu

S podzimní edicí se Mercedes-Benz Prague Fashion Week po několika letech vrátil do historických prostor Clam-Gallasova paláce, jednoho z vrcholných děl pražské barokní architektury. Palác prošel v minulých letech rozsáhlou rekonstrukcí, která mu vrátila dřívější zář a lesk. Právě zde, pod klenutými stropy a třpytivými křišťálovými lustry, předvedli čeští designéři svoje nejnovější kolekce.

Advertisement

Módní designér Tomáš Němec v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Week vzal diváky pražským nočním barem. Do Clam-Gallasova paláce přenesl atmosféru fiktivního prostředí v podobě čistě dámské kolekce, jíž tvoří večerní šaty, korzety či běžné ready to wear kousky.
Autor při tvorbě FW25 vycházel ze své vlastní představy o ponurém baru plném malých stolních lampiček, starých tapet a černobílých fotografií na stěnách.
„V pozadí je slyšet cinkání skleniček mísící se s hlasy návštěvníků a tóny piana. Mojí múzou byla žena, která se do tohoto podniku chodí ukrýt před vnějším světem. S nikým se tam ovšem nebaví, je nedostupná. Sedí u stolu se sklenkou červeného vína a zapálenou cigaretou. Do baru většinou chodí uprostřed noci, někdy i nad ránem,“ popisuje pozadí vzniku kolekce návrhář Tomáš Němec.

V kolekci čítající šestnáct looků je ženská silueta umocněna pro autora typickými korzety. Ty se tentokrát často skrývají pod vrchním oděvem a neplní tak pouze svou estetickou funkci. Žena, se kterou Tomáš Němec pracoval jako se svým inspiračním zdrojem, je také často vystavována nechtěné pozornosti. Přehlídku FW25 tak provází jakási hra s intimitou a svým způsobem i provokací. Oděvy jsou ušité z materiálů, jako je černý manšestr, průsvitný šifon, tyl nebo satén. Jejich barevná paleta vychází právě z atmosféry fiktivního baru, a proto autor pracoval s akcenty zelené, červené, fialové či žluté v různých hustotách a průsvitech. Kolekci opět doplňuje obuv z dílny designéra Jaroslava Vicha, se kterým Tomáš Němec dlouhodobě spolupracuje.

Hana Valtová se svou tvorbu zaměřuje především na aplikování historických oděvních rešerší na současný oděv, zejména dámský. Typické modely prezentují specifickou siluetu podporující ženskost spjatou s elegancí. Filozofie Haniny tvorby spočívá v zachování tradice řemeslného zpracování s použitím kvalitních materiálů. Hana se v minulých kolekcí zabývala oděvem z doby renesance nebo fenoménem dandysmu. Každý její model klade důraz na dotek minulosti s možností nositelnosti v dnešní době.
Kolekce s názvem Allure nabízí jemné tlumené barvy a měkké linie, evokující náladu intimních budoárů a uměleckého prostředí období Art Deco. Kolekce zachycuje esenci této éry nejen skrze výběr materiálů, jako jsou šifon, samet a satén, ale i pomocí historických siluet a dekorativních prvků. Textury a vzory, inspirované dobovou módou, vynikají díky technikám, jako je tisk a odbarvování materiálů nebo laserové řezání. Barevná paleta kolekce se nese v odstínech šedé, hnědé, černé a béžové, což podtrhuje její nadčasový charakter. Kolekce je doplněna o čepičky s art deco vzorem, které ladí s celkovou estetikou elegance a noblesy.

Jakub Polanka je stálicí české módní scény, avšak jeho dlouhodobé působení v Paříži mu umožnilo získat cenný odstup a nadhled, který promítá do své tvorby. Jeho tvorba dokáže být syrová i elegantní, rebelská i klasická, inovativní i tradiční. Zahrnuje v sobě mužský i ženský element, jemnost i sílu. Modely jsou stvořené pro oko, ale hlavně pro duši, protože příběhy a podstata kolekce jsou pro Polanku zásadním. Modely nejsou jen oděvem, ale také nositeli myšlenek. Móda je pro Jakuba komplexní věcí, mimo oděvů navrhuje vlastní doplňky, a proto pečlivě koncipuje pojetí každé své přehlídky, které je často přesnější označit za umělecké performance. Jakub znovu představil svou podobu retrofuture ženy. Do kolekce zařadil svoje oblíbené rozevláté kabáty, pláště, sukně a šaty. Tentokrát však praocval se spíše tlumenými tony, které občas okořnil svítivě žlutou. Inavací byly neobvyklé střihy a zpracování jako sešití naruby, prodloužené rukávy či asymetrie.

Své „hrdinky“, jak své inspirace sama s oblibou nazývá, nachází v zapomenutých domácích archivech a jejich příběhy se snaží převyprávět současným autorským jazykem. Návrhářka Alexandra Gnidiak nyní představila patnáct looků inspirovanou umělkyní Toyen. Kolekce spíše než ze surrealistické tvorby malířky vychází z osobnosti umělkyně:
„Vnímání Toyen jako člověka je zatížené její tvorbou, já se ale chtěla inspirovat její osobností a tím, jaká ve skutečnosti byla – nezávislá, nekonvenční, tajuplná, a tato stránka jejího nitra se do mé kolekce promítá,” popisuje designérka tvůrčí proces. „Co by si Toyen vzala do pařížského ateliéru? V čem by jela vlakem? A jaký kabát by si oblékla na procházku podzimní deštivou Paříží?” ptala se při tvorbě návrhů designérka. Stěžejním materiálem procházejícím celou kolekcí je šedá vlna doplněná o pudrově růžový hedvábný satén a pleteniny z mohéru. Stejně jako Toyen si Gnidiak propůjčuje typické prvky pánských šatníků a přetváří je do oversized kabátů, sak a šatů kombinovaných s jemným spodním prádlem a elegantními přiléhavými šaty.

Podstatou dnes již ikonické slovenské značky Nehera je funkční pohodlí a nadčasovost, která se odráží v kvalitě materiálů. Nezávislá slovenská značka spoléhá na kreativitu a inovace a přináší módu, která zůstává elegantní bez ohledu na prchavé trendy. Cílem je vytvořit charakteristický a snadno rozeznatelný styl, a to díky své jemnosti a přímosti. Kolekce Resort 25 jako celek čerpá inspiraci z bratislavských fontán. Výtvory socialistického realismu se paradoxně vymykaly přísné kulturní doktríně doby, v níž vznikaly. Bratislavské fontány mají velmi idealizované tvary, oblé křivky a plynulé formy, které zjemňují robustní materiály, z nichž jsou vyrobeny, jako je kámen, cement nebo ocel. Toto téma se odráží i v siluetách kolekce, které jsou velmi zaoblené, hladké a kontrastují s texturami látek. Návrháři z týmu Nehera vytvořili velmi nadčasovou řadu dámských ale i pánských modelů. Lehce uniformní avšak velice osobitá a především identifikovatelná

Valérie Jurčíková ke své tvorbě přistupuje konceptuálním způsobem, kdy oděv vnímá jako skulpturu obklopující lidské tělo. Častá je práce s textilními experimenty, či jinými nezvyklými materiály, které poskytují poskytují široké spektrum možností a kreativní volnosti. Inspirací se pro Valérii stávají životní situace, okolnosti nebo prostředí, které ji obklopují. Kolekce se skládají z oděvních objektů, které jsou následně transformovány do nositelných kusů. Nejiná byla i novinková kolekce, která nabídla řadu modelů složenou z Denim, oblekovky, samet, krajka.
Kolekce 2.0, představuje ženu, která žije v uspěchaném městě, pracuje dnem i nocí. Je uvězněna ve věčném koloběhu. Ve skrytu duše prahne po úniku do přírody, kterou hledá při každé cestě tramvají do práce, nebo z práce. Stříbrné koleje v trávě, stromy na zastávce, odrazy světel v noční řece. Vše je tak blízko, zároveň nedosažitelné. Město okolo ní stále spěchá a tak spěchá s ním a nedává to na sobě znát. Zahazuje stres za hlavu. Spěch, koloběh i její tužby se stávají jejím outfitem pro každou příležitost.

Petra Balvínová, zakladatelka a návrhářka módní značky Balvin, představuje svou novou řadu Balvin Couture, která oslavuje náročné krejčovské řemeslo. Balvin Couture se vyznačuje precizním zpracováním a je navržena výhradně pro klientelu na zakázku. Tvorba vyniká v nadčasovosti, čisté eleganci a jedinečném stylu s použitím velmi kvalitních materiálů, jako je luxusní vlna a hedvábí, obohacené o umělou kůži s hedvábným viskózovým podkladem. Kolekce nabízí klientele mimo rozsáhlé škály materiálů také výběr z široké palety barevných odstínů, které podporují vznik unikátních oděvů, které uspokojí i náročné.