• Styl
  • Móda
  • Louis Vuitton & Takaši Murakami / Jak spolupráce umělce s módním brandem postoupila z puberty do dospělosti
Další článek
1 / 16

Louis Vuitton & Takaši Murakami / Jak spolupráce umělce s módním brandem postoupila z puberty do dospělosti

Více než dvě desetiletí po módní spolupráci japonského umělce Takaši Murakamiho a značky Louis Vuitton, jež vyústila v nezapomenutelně hravé kreace módních artefaktů a doplňků, přicházejí zainteresovaní s pokračováním. A znovu má toto spojení ambice „dostat se do řečí“.

Advertisement

Třiašedesátiletý japonský umělec Takaši Murakami, nejstarší syn taxikáře a hospodyně, vyrůstal v jednopokojovém bytě na severu Tokia. Jako dítě doprovázel své rodiče na výletech do Národního muzea západního umění. Aby dostal večeři, musel každou návštěvu pečlivě zaznamenat do svého deníku.
V osmdesátých letech studoval japonský malířský styl Nihonga z konce devatenáctého století na tokijské univerzitě umění. Experimentoval s anime a mangou, které jej fascinovaly už od dětství, a nakonec začal vytvářet psychedelické obrazy a sochy smějících se květin, hub a kreslených postaviček se jmény jako pan DOB a slečna Ko2.

V roce 2002 se Murakami poprvé potkal s Marcem Jacobsem, tehdejším uměleckým ředitelem Louis Vuitton. Ten mu tenkrát učinil pracovní nabídku. A přestože se výstřední umělec nechal slyšet, že o společnosti v životě neslyšel, nabídku přijal. Jacobs, který měl na stěně své kanceláře připíchnutou podobiznu slečny Ko2, po jejich krátkém setkání v Paříži Murakamiho požádal, aby pracoval s monogramem domu z roku 1896, známými propojenými iniciálami „L“ a „V“ v patkovém písmu, plus květinovými motivy, které byly samy pravděpodobně inspirovány dekorativními symboly nalezenými v japonských rodinných erbech. Pro jarní kolekci značky 2003 Murakami dozdobil produkty například motivy pandy a růžového květu a tradiční hnědé zbarvení Louis Vuitton doplnil desítkami nových barev.

Zkraje letošního roku francouzský módní dům vypravil do světa první část ze zamýšlené dvoudílné reedice Louis Vuitton x Murakami, která celkem bude obsahovat více než 170 módních artefaktů a doplňků. Ikonický Murakamiho design „Superflat Panda“ se tak vrací na klasických LV kufrech, ale také na skateboardech či kabele Speedy Bandoulière 20. Módní insideři oživenou kolaboraci komentují, že spojení slavného umělce se slavnou značkou po dvaceti letech postoupilo z puberty do dospělosti.