• Krása
  • Vonný edit / Naslouchat parfému
Další článek

Vonný edit / Naslouchat parfému

Má parfém duši? Pokud má tělo, srdce a hlavu, musí mít i duši. A tedy osobnost. Právě parfém je produktem, který připouštíme nejblíže k tělu. Co víc – dovolujeme mu sahat na naši kůži, propisovat se do ní, zůstávat v našich vlasech, a díky tomu i utkvět v myšlenkách. Možná je to právě duše parfému, čemu při jeho vůni podléháme. Nedejte na vzhled a opomeňte opulentní flakony. Zavřete oči a vnímejte jeho osobnost. Možná najdete najdete lásku na první nádech.

Advertisement

Filozofie brandu Room 1015, ale i samotný název je dedikován losangeleskému hotelu na Sunset Boulevard s názvem Continental Hyatt House známý jako Riot House. V 70. letech minulého století se v jeho pokojích vystřídaly skupiny The Who, The Doors, Rolling Stones a Led Zeppelin, které zde, jako každá rocková kapela v 70. letech, pařily, až se zdi otřásaly. Keith Richards proslavil pokoj s číslem 1015 tím, že z jeho okna vyhodil televizi, zatímco jeho spoluhráč jezdil na motorce po chodbách.

Room 1015 je o nostalgii po onom období svobody, sexuálního osvobození, tvůrčí exploze, dosažení „vyššího“ vědomí a hlavně rock’n’rollu. Každá vůně Room 1015 je inspirována klíčovým momentem rockové historie. Ať už je to zrod britského punku, sexuální a drogová revoluce konce 60. let, první cesta Beatles do Indie, groupies, které v sedmdesátkách číhaly na Sunsetu, nebo vůně tetovacího salonu, kde se právě nechal potetovat váš oblíbený zpěvák. Každá vůně byla navržena tak, aby vás tam přenesla a abyste se cítili její součástí stejně jako hudba té doby.

Michael Partouche, zakladatel značky Room 1015
Michael Partouche, zakladatel značky Room 1015

King’s Road 430, Londýn, obchod Vivienne Westwood s názvem SEX, tady to všechno začíná… cool děcka s odbarvenými vlasy si vyměňují vzácné vinylové desky. Prošoupané džíny, ručně malovaná kůže, latex, tartany, potisky. Vymyslel punk módu, nebo móda punk? Punk měl vždycky svůj vlastní styl, svoje vlastní časopisy, své vlastní filmy, svou vlastní poezii. Tak vznikla vůně Cherry Punk, která míchá třešeň, šafrán, sečuánský pepř, fialku, jasmín, mimózu a kůži.

parfémovaná voda Room 1015 Cherry Punk, 100 ml, 3500 Kč, koupíte zde

Výraznější verze mistrovského díla doutná cenným santalovým dřevem, vetiverem, oudovými nótami a oslňujícím hřejivým kořením. Parfém Oud Wood odhaluje úžasné aspekty ikonické složky oud. Přírodní esence povzbuzujícího kardamomu a pačuli se sklánějí před bohatou směsí ceněných dřevin, kterou zahřívá svůdná vanilka, tonka fazole a zářivá pryskyřice amveru.

parfém Tom Ford Oud Wood, 50 ml, 10 280 Kč, koupíte zde

Značka L’Orchestre Parfum propojuje umění hudby a svět vůní vytvořených z těch nejlepších ingrediencí, ručně vyráběných ve Francii, vhodných pro ženy i muže, kteří dokáží tzv. naslouchat parfému. Nyní značka uvádí svou dvanáctou čichovou melodii, která dostala název Mono Cachemire. Stejně jako všechny předchozí vůně je i tato novinka chvalozpěvem na synestezii a obsahuje jednu hudební skladbu. Dvanáctý parfémový opus imituje pomalý, zastřený zvuk, tzv. lo-fi kick, narušený typickým praskáním vinylu, který zde ztělesňuje útulné pižmo připomínající kašmírový závoj.

Tato nová vůně se zrodila z pokračujícího dialogu mezi Pierrem Guguenem, zakladatelem značky, a parfémářkou Nathalií Feisthauer, která pro značku vytvořila oblíbenou Electro Limonade. Srdcem Mono Cachemire je jemný a sofistikovaný ambrettolid doplněný aldehydy, které zvýrazňují přirozenou kulatost pižma. Zastoupen je také růžový pepř, jasmín sambac a mrkvová semínka.

Mono Cachemire je součástí současného trendu pižmových, intimních a uklidňujících parfémů. Pocit z vůně nejlépe vystihuje lehkost a zároveň hutnost kašmírového svetru nebo přehozu, jako smyslná, útulná stopa, zahalující a zároveň nepostihnutelná.

parfémovaná voda L’Orchestre Parfum Mono Cachemire, 100 ml, 3750 Kč, koupíte zde

Nigel Slater je dlouholetým obdivovatelem značky Perfumer H a parfému Ink. Lyn Harris, zakladatelka a parfumérka značky, kterou s Nigelem pojí přátelství, se proto rozhodla spolu s oblíbeným anglickým spisovatelem a novinářem, který píše o jídle, vytvořit upravenou verzi tohoto kultovního parfému. Kreativní proces začal tím, že nejdříve společně přičichli ke všem ingrediencím, které parfém obsahuje. Nigela uchvátila vůně jalovcového dřeva a s testovacím papírkem namočeným v této esenci odešel domů. Jeho nadšení, které neopadlo ani následující den, Lynn inspirovalo a z jalovce udělala jednu z hlavních složek přepracované verze Ink Re-written. Původní vůně Ink má evokovat inkoust na listu papíru, zatímco parfém Ink Re-written je více o dřevě. Vůni dokonale vystihuje Nigelův popis: „U nové verze parfému Ink jsem si zamiloval ty hluboké knižní podtóny. Když ji nosím, mám pocit, že stojím uprostřed krásné knihovny, jejíž zdi jsou obložené dřevem.“

parfémovaná voda Perfumer H Ink Re-written, 50 ml, 3 850 Kč, koupíte zde

Vůně Oliviera Crespa, rodáka z Grasse a minimalisty, byly vždy jedinečné a tiše avantgardní. Parfém, který ho doslova katapultoval na parfémářského nebe, byl ikonický Angel od Thierry Muglera, dodnes jeden z nejúspěšnějších a nejuznávanějších parfémů na světě. Angel dal Olivierovi neoficiální přezdívku „král gurmánských vůní“ a pomohl mu získat titul Master Parfumer. Při tvorbě dvanáctého unikátního parfému, stejně jako u všech předchozích v linii Akro, postupoval svobodně a odvážně, porušil snad veškerá pravidla s novým, takřka rockovým postojem.

Parfémář Olivier Cresp
Parfémář Olivier Cresp

Nejnovější parfémová kreace z dílny mistra parfuméra Oliviera Crespa dostala název Smile. Její vznik inspirovala před mnoha lety žádost Olivierovy dcery Anaïs, která poprosila svého otce – mistra parfémáře, aby vytvořil parfém jen pro ni, takový, který by nikdo jiný na světě neměl. Olivier Cresp se rozhodl vytvořit vůni, která by byla stejně silná a osobitá jako Anaïs. Dal si za cíl vytvořit lahvičku plnou radosti, kterou si jeho dcera ponese životem. Aby toho dosáhl, zkombinoval esenci šalvěje, bergamotu a malin, a vytvořil tak jasnou a živou vůni, která by mohla fungovat kdykoli a kdekoli.

parfémovaná voda Akro Smile, 100 ml, 4000 Kč, koupíte zde

Značku D.S. & Durga založili v roce 2008 David (D.S.) s manželkou Kavi (DURGA). David je parfumér samouk, který si vytvořil vlastní aromatický jazyk, což je v dnešním parfémovém světě rarita. Kavi je architektka, která stojí za vizuální stránkou značky. Oba věří v magickou sílu vůně. Skvělý parfém je pro ně klíčovou dírkou do jiné říše, neviditelnou krajinou, kterou můžete navštěvovat a objevovat kdykoliv se vám zachce. To platí i u novinkové vůně Big Sur Eucalyptus. „Svíčka Big Sur After Rain patří mezi nejprodávanější naší značky D.S. & Durga. Naši zákazníci nás neustále prosili o parfém, který bude vonět stejně. Nerad ale používám oleje určené do svíček na kůži a tak jsem vůni přepracoval, aby stále dokonale vystihovala meditativní atmosféru kalifornského pobřeží s jeho eukalyptovými háji zahalenými do mlhy, ale aby zároveň skvěle fungovala na kůži. Eukalyptus je jednou z mých pěti nejoblíbenějších vůní na světě. Olej samotný ale nedokáže zcela vystihnout jeho skutečnou podstatu. To dokonale balzámové, zelené, dřevité a kořeněné aroma, které se mi za pomoci dalších ingrediencí ve vůni Big Sur Eucalyptus podařilo zachytit.“

parfémovaná voda D.S. & Durga Big Sur Eucalyptus, 50 ml, 4350 Kč, koupíte zde

Zatímco parfémová voda Toi Toi Toi pracuje s mystickým charakterem dřeva, parfémový extrakt odhaluje jeho gurmánskou stránku díky svěžímu zázvoru, krémovému santalu, praženému vetiveru a ovocnému nádechu malinového dřeva. Ambrově kořeněný extrakt Toi Toi Toi je brutalistní parfém par excellence, který byl vytvořen pro milovníky originálních dřevitých vůní.

parfémová extrakt Ormaie Toi Toi Toi, 50 ml, 5650 Kč, koupíte zde

Aurélien Guichard, zakladatel a parfumér značky Matiere Premiere, obohatil parfémovou vodu Santal Austral o hostující ingredienci v podobě černého kardamomu absolute z Nepálu, který byl vytvořen exkluzivně pro značku Matiere Premiere. Do kompozice vnáší energii a kořeněný nádech. Aurélien zároveň zvýšil koncentraci vůně i santalového dřeva, aby dosáhl nové úrovně olfaktorické opulence. „V této vůni jsem použil černý kardamom absolute, který byl vytvořen exkluzivně pro značku Matiere Premiere. V kompozici je zdrojem unikátní intenzity, která je dřevitá a kouřová zároveň. Do vůně Santal Austral vnáší energii a nádech koření.“

parfémový extrakt Matiere Premiere Santal Austral Extrait, 100 ml, 8750 Kč, koupíte zde