Vaše rodina otevřela první klenotnictví v roce 1976, vy jste – s bratrem Vitorem – zástupci již třetí generace. Jaký byl váš recept na úspěch v Česku?
Je to jednoduché. Vždy jsme si drželi vysokou kvalitu a postupně jsme rozšiřovali sortiment. Původně jsme začínali jako šperkařství a byli jsme spojeni hlavně s filigránem. V Česku jsme obchodovali se šperky a po roce 2000 jsem k tomu přidal sortiment hodinek. Postupně jsme rozšiřovali síť obchodů. V Praze jsme třicet let. Postupně jsme se rozšiřovali, nejdříve do Jindřišské ulice, následovalo Václavské náměstí, Karlova ulice a nakonec Pařížská. Expanze souvisela s tím, že jsme přidali ke šperkům hodinky.
Jaké máte složení zákazníků? Kolik je Čechů a kolik je turistů?
To se velmi liší na každé prodejně. Co se týče Václavského náměstí, je to skoro 90 procent turistů. Pařížská je na 70 procentech, Karlovu ulici navštěvují také z 90 procent turisté.
Jaká národnost hraje prim?
To se v čase velice mění. Kolem roku 2000 to byli Američané, potom je překonali návštěvníci z Latinské Ameriky jako Peru, Chile, Brazílie a tak dále. Po nich začali nejvíc nakupovat Rusové, což byla do roku 2014 nejsilnější klientela. Po válce na Krymu byli zase dominantní Číňané. Ti ovšem po covidu už nejezdí. A dnes? Dnes je to takový mix.
Přiblížili jste se v příjmech od turistů na úroveň před covidem?
To ještě ne, v průměru jsme klesli asi o 50 procent. Víte, ono celkově je v Praze hodně turistů, ale většinou to nejsou naši cíloví zákazníci. Dnes turisté víc kupují levnější věci, hlavně suvenýry.
Jaké jsou v oblasti hodinek nejoblíbenější značky u české klientely?
Značky Tag Heuer, Longines, Rado, to je taková střední kvalita. Běžný zákazník to koupí pro sebe, nebo jako dárek. Ve vyšší třídě je silný Chopard, Franck Muller, Zenith, Parmigiani. Po některých značkách je veliká poptávka, ale hodinky momentálně nejsou. Vázne mezinárodní obchod, chybí určité díly. Musí se čekat. Máme tu klienty, kteří čekají na své vysněné hodinky už rok a půl.