• Móda
  • Design
  • V sezonních tónech / Jaké produkty si pořídit podle oficiální barvy roku 2025
Další článek

V sezonních tónech / Jaké produkty si pořídit podle oficiální barvy roku 2025

Nový rok, nová barva. Pantone Color Institute nelenil s tradičním vyhlašováním barvy sezony a protentokrát je jí odstín s názvem Mocha Mousse. Ať už si o smysluplnosti takového vyhlašování myslíte cokoli, barva roku 2025 prý evokuje lahodnost kakaa, čokolády a kávy, čímž oslovuje naše smysly a přináší pocit útulnosti a pohodlí. A s tím nelze než souhlasit. Právě v tomto teplém hnědém tónu s označením 17-1230 jsme pro vás vybrali následující produkty.

Advertisement

V módní historii bývala barva roku činitelem, podle kterého se řídilo úplně všechno. Ještě zhruba v osmdesátých letech se svět módy a designu stavěl tzv. seshora dolů. Bylo to módní návrháři, insideři a magazíny, kdo určoval, co se bude nosit. A taky, jaká barva se bude nosit. S vlivem streetstyle tyto zavedené pořádky definitivně padly. Najednou se o stylu rozhodovalo přímo v ulicích – přesněji u módních odvážlivců, kteří se sami stali hlavní inspirací pro návrháře a celý módní průmysl. A jakmile se s rozmachem internetové informační dálnice zjistilo, že trendy a barvy se mohou měnit doslova každou vteřinu, stará dobrá tradice definitivně padla.

V roce 2000 se však hlavouni americké společnosti Pantone, která stojí za systémem barev využívaným zejména v tiskařském průmyslu, rozhodli, že se k předvídání barevných trendů vrátí. O tom, co je k jejich rozhodnutí vedlo, můžeme samozřejmě jenom spekulovat. Faktem je, že v Pantone se věštění barvy roku pustili takříkajíc vědecky. A své předpoklady nadále vylepšují. Barvu roku podle Pantone nyní definuje pečlivá analýza dat a barevných trendů za uplynulý rok. Sebraná data následně vyhodnotí analytici Pantone Color Institute a konkrétní barvu interpretuje nástroj umělé inteligence Midjourney.

koženkové křeslo Angel Cerdá No. 4118, 19 720 Kč, koupíte zde

skleněná mísa Klimchi Hobnail, 2590 Kč, koupíte zde

deka Loro Piana ze směsi vlny a kašmíru, 35 200 Kč, koupíte zde

„Je to světle hnědá“, říká Laurie Pressmanová, spoluvedoucí Pantone Colour Institute. „Zásadní pro nás bylo, že hnědá je lehká, měkká, šlehačková. Pro příští rok je to především pohodlí a teplo. Je to o naší touze po každodenních radostech.“

lak na nehty Chanel Le Vernis odstín 105, 13 ml, 860 Kč, koupíte zde

 

Pressmanová také poukazuje na posun směrem k minimalismu a střídmému luxusu a očekává, že hnědá zde bude mít trvalou sílu.V tom se shoduje s módním davem. „Hnědá rezonuje se současnou chutí po elegantním minimalismu a povzneseném luxusu,“ říká Tiffany Hsu, šéfka nákupu eshopu Mytheresa. „Její všestrannost umožňuje doplnit estetiku luxusního šatníku a bezproblémově ji kombinovat s dalšími základními prvky rafinovaného oblékání.“

hodinky Breitling Superocean Heritage ’57 Highlands, 155 000 Kč, koupíte zde

 

prsten Bulgari B.Zero1 z 18karátového růžového zlata a keramiky, 56 500 Kč, koupíte zde

Předpovědi společnosti Pantone se liší v přesnosti, pokud jde o to, jak se fakticky promítají do módního průmyslu. V roce 2023 se společnost trefila s výběrem „viva magenta“, protože Barbie růžová se dostala do popředí i mimo růžový koberec. Letošní broskvové chmýří podobnou silou módní scénu neovládlo.

jídelní talíř Dior z jemného porcelánu zdobený motivem Cannage, 5500 Kč, koupíte zde

vonná svíčka Isla Apothecary Wanderwood, 180 ml, 900 Kč, koupíte zde

Na základě i těchto dat se barvou roku 2025 stal světlý a hedvábný odstín hnědé neboli moka. Tým je přesvědčen, že hnědá bude i nadále dominovat na přehlídkových molech i mimo ně. Letošní rok znamenal velký okamžik pro hnědou barvu. Artikly v hnědé barvě se tak objevily na wish listech mnoha řady módních nadšenců. Karis Mundayová, analytička platformy Edited, která se zabývá informacemi o maloobchodě, vyzdvihuje jako tři klíčové přehlídky, které se na molech pro podzim/zimu 2024 vyznačovaly hnědou barvou, značky Miu Miu, Gucci a Saint Laurent. V přepočtu na letošní sezónu Saint Laurent zvýšil podíl hnědé barvy meziročně o 7 procentních bodů na 19 % a Gucci o 5 procentních bodů na 13 %. U značky Miu Miu představovaly artikly v hnědé barvě celých 19 % prodaného zboží.

kabelka Celine Classique Triomphe, 100 500 Kč, koupíte zde

„Myslím si, že barva roku je v první řadě marketingový nástroj, který slouží jako vodítko kreativity pro určité firmy, výrobce a značky. Zároveň funguje jako potvrzení, že jsou „v kurzu“. Samozřejmě, stejně jako většina lidí, i já se každoročně dozvídám, jaká barva bude vládnout následujícímu roku. Vnímám to však spíše jako informaci, kterou není nutné se řídit nebo jí věnovat větší pozornost,“ říká české módní designérka Zuzana Kubíčková, která sama ráda zařazuje odstíny hnědé do svých kolekcí.

„Z mého pohledu jde především o snahu vystihnout ducha doby, náladu ve společnosti a aktuální tendence, kterým se přiřadí určitý barevný odstín. Letošní barva je klidná, vyvážená a hřejivá, často spojovaná s pojmem „tichý luxus“. Tento termín už nějakou dobu rezonuje, a tak je logické, že proniká jak do kreativních oborů, tak i k širšímu publiku.“

hybridní SUV Lexus LBX ve verzi Cool, od 1 175 000 Kč, více zde