• Styl
  • Móda
  • Art
  • 100 let ikony / O italské módní značce, která je symbolem modernity
Další článek

100 let ikony / O italské módní značce, která je symbolem modernity

Jakmile otevřete dveře do butiků Fendi, vstupujete do víru mísícího tradici a modernost, který nepřestává rezonovat ani dnes, kdy značka slaví 100. výročí svého založení. Je to svět plný magických setkání, energie a talentu, kterými se prolíná spojující téma: převratný, průkopnický přístup. Od dob zakladatelky Adele Casagrande Fendi, přes éru pěti legendárních sester Fendiových, které z Říma dobyly celý svět, až po příchod německého módního cara Karla Lagerfelda a jeho nespoutané představivosti.

Advertisement

Prvotním charakteristickým prvkem módního domu bylo logo FF čili „Fun Furs“ (Kožešiny plné zábavy). Pak následovaly módní přehlídky, láska k filmovým hvězdám a zrod kabelek Baguette a Peekaboo navržených Silvií Venturini Fendi, z nichž se staly nefalšované módní ikony. Následoval příchod společnosti LVMH, přehlídka na Velké čínské zdi a monumentální sídlo v římském paláci Palazzo della Civiltà Italiana. Módní dům poté přizval k intelektuálnímu dialogu umělce, začal spolupracovat s hudebními hvězdami a do hry vstoupil i digitální svět. Příběh značky Fendi je příběhem odvážné kreativity, která hledí do budoucnosti a zároveň ctí svou minulost.

Cesta módního domu Fendi od matky zakladatelky až k silným, inspirativním ženám a významným návrhářkám Fendi je příběhem rodiny opírající se o hluboké vazby a základní hodnoty předávané z generace na generaci. Již více než 100 let udivuje značka svou dualitou – spojením hypnotické krásy Říma s vizí budoucnosti, stejně jako bůh dvou tváří Janus, jeden z věčných symbolů Fendi.

Značka Fendi, již roku 1925 v Římě založili Adele a Edoardo Fendiovi, se z malé řemeslné dílny na zpracování kožešin a kůže změnila v globální luxusní módní dům a v roce 2000, kdy ji koupila společnost LVMH, vstoupila do nové éry. Její dědictví je hluboce zakořeněno v závazku zakladatelů používat jen výjimečné materiály i řemeslné zpracování a kupředu ji pohání avantgardní vize Adele. Ve 40. a 50. letech 20. století se do rodinného podniku zapojilo pět dcer Adele a Edoarda – Paola, Anna, Franca, Carla a Alda. Každá z nich přispěla svým jedinečným talentem, který umožnil expanzi a inovaci značky.

Klíčovým okamžikem se v roce 1965 stala spolupráce s Karlem Lagerfeldem, která znamenala začátek nejdelšího tvůrčího partnerství v dějinách světové módy. Spolupráce trvající 54 let změnila značku Fendi a rozšířila její zaměření na konfekci, brýle, hodinky a nakonec i Fendi couture. Především však přinesla historický okamžik: pět italských žen rozpoznalo Lagerfeldův talent v době, kdy byla taková odvaha vzácná. Zůstaly mu neochvějně věrné, vedené vizí a odhodláním, v němž nikdy nepolevily. Jejich neochvějná oddanost se stala jedním z tajemství úspěchu značky Fendi. S Karlem Lagerfeldem po boku nadále posouvaly hranice a držely se nezapomenutelného pravidla: „Nic není nemožné.“ V tomto jednoduchém, ale ambiciózním rodinném mottu je zachyceno krédo Fendi, v němž se odvážný, průkopnický duch módního domu snoubí s dychtivostí hledět kupředu, ale neztrácet ze zřetele minulost.

Značka Fendi uspořádala několik nejikoničtějších módních přehlídek v dějinách, na nichž představila velmi odvážné koncepty. Roku 1996 uspořádala velkolepou přehlídku v Tokiu za doprovodu orchestru a José Carrerase. Módní reflektory zazářily také ve městech, jako je Hongkong, Buenos Aires a Moskva, kde módní přehlídce otevřelo poprvé své brány historické Velké divadlo. V roce 2007 se Fendi stal prvním módním domem, který uspořádal přehlídku na Velké čínské zdi, a pokračoval tak v tradici odvážných projektů. Značka také v pařížském Théâtre des Champs-Élysées představila svou první přehlídku Haute Fourrure, a tím připravila půdu pro Fendi couture. Roku 2016 oslavila 90. výročí svého založení přehlídkou Legendy a pohádky u římské Fontány di Trevi. V roce 2019 uctila Lagerfeldův odkaz kombinovanou přehlídkou pánské a dámské kolekce v Šanghaji, po níž následovala přehlídka couture ve Venušině chrámu a v Římě, kde bylo představeno 54 looků na počest Lagerfeldových 54 let u značky.

Roku 2022 vzdal módní dům Fendi hold své ikonické kabelce Baguette speciální přehlídkou v newyorském Hammerstein Ballroom, na níž oslavil 25. výročí kabelky a vyzdvihl její kulturní rozměr prostřednictvím exkluzivní spolupráce s Markem Jacobsem, Tiffany & Co, Sarah Jessicou Parker a značkou Porter. Právě slavná věta Parkerové „It’s not a bag, it’s a Baguette“ (To není kabelka, to je Baguette) ze seriálu Sex ve městě navždy změnila pravidla módy a zrodila legendu. Design si za 25 let své existence získal nespočet příznivců z řad celebrit a prošel různými obměnami, z nichž nejnovější je nově přepracovaná Mamma Baguette, měkká verze kultovní kabelky přes rameno, která se dnes představuje v kampani s Jade Thirlwallovou.

Díky Silvii Venturini Fendi dosáhl koncept nespoutané kreativity nových výšin, pro něž je charakteristická neochvějná oddanost materiálům a detailům v podobě ikon Fendi. Silvia je zástupkyní třetí třetí generace rodiny a od roku 1992 hraje zásadní roli ve formulování nové definice značky projevující se novými ikonickými doplňky. V roce 1997 vytvořila kabelku Baguette – kulturní fenomén a umělecké dílo, otevřené nesčetným variacím a kontinuální spolupráci se světovými umělci od Jeffa Koonse po Francesca Vezzoliho, i místními řemeslníky v rámci iniciativy „hand in hand“ (ruku v ruce). Roku 2008 navrhla kabelku Peekaboo, inspirovanou dětskou hrou „na schovávanou“, a opět šlo o poctu řemeslné zručnosti, designu a umění, které ztělesňují jeden z určujících postojů značky Fendi: neustálé znovuobjevování a zároveň věrnost základním kódům. Za každým detailem, ať jde o veverku Squirrel a Pergamenu, kožešiny, vzor Pequin a Selleria, se vždy skrývá poutavý příběh. Roku 2024 představil módní dům v pánské kolekci na jaro/léto 2025 heraldický erb Fendi Crest, rozdělený na čtyři části oslavující symboly odkazu značky Fendi a upevňující spojení její minulostí se současností.

V září 2020 byl Kim Jones jmenován uměleckým ředitelem pro couture a dámskou kolekci, jímž byl až do roku 2024, zatímco Delfina Delettrez Fendi, zástupkyně čtvrté generace rodiny Fendi a dcera Silvie Venturini Fendi, nastoupila do módního domu jako umělecká ředitelka pro šperky a vytvořila nové ikonické doplňky. Neutuchající kreativitu potvrzuje i série projektů a kolekcí „Friends of Fendi“ (Přátelé pro Fendi), například kolekce připravená ve spolupráci s Kim Kardashian, Markem Jacobsem, Stefanem Pilatim, Hiroshi Fujiwarou a Donatellou Versace. Jde totiž stále o to samé – setkávání a výměnu energie.

K tomuto významnému výročí společnost nadělila své renovované milánské sídlo ležící na živé módní ulici Via Solari. V budově sídlí stálé kanceláře, showroomy a budou se v ní konat módní přehlídky. Dne 26. února 2025 se přehlídkou dámské a pánské kolekce Fendi podzim/zima 2025-26 slavnostně otevře nová přehlídková plocha o rozloze 1650 metrů čtverečních – tedy dvakrát větší oproti předchozímu prostoru. Nové milánské sídlo, které bylo pojato v souladu s estetikou módního domu a jejž navrhlo architektonické oddělení FENDI, si Fendi svou průmyslovou identitu a ke stávající budově připojuje nový blok, čímž zvětšuje plochu ze 4 515 na 5 915 metrů čtverečních.

Fasáda budovy na rohu ulic Via Solari a Via Stendhal si zachovává rafinovaný industriální půvab tvořený červenými cihlami. Doplňují ji široká okna se segmentovými oblouky a dominantní logo Fendi. Interiér je rozdělen do tří vnitřních bloků: backstage s ateliérem, přehlídkové prostory a stálé kanceláře. Všechny části jsou na sobě nezávislé, pouze v prvním patře je propojuje nová panoramatická promenáda vyvýšená nad přehlídkovým prostorem. Každý segment lze využívat samostatně, aby se zabránilo plýtvání energie s tím, jak je společnost Fendi odhodlána využívat nejlepší ekologické postupy.

Interiér definuje paleta neutrálních světlých tónů, doplněná dřevěnými a travertinovými mramorovými prvky v souladu s estetikou butiků módního domu. Místnosti zatepluje přítomnost hustých koberců a jedinečného nábytku Fendi Casa, výrazným detailem na stěnách a příčkách se stává pruhované logo-nelogo Pequin.

V archivu značky se ukrývá jisté proroctví. Ve speciální krabici na jedné z polic je uložena skica Karla Lagerfelda, na níž jsou tři italská slova: „Ieri, Oggi, Domani“ (Včera, dnes, zítra). Lagerfeld to už dávno věděl: módní dům Fendi píše dějiny budoucnosti.