Na videohovor s Robinem Pagem mám zhruba dvacet minut. Nejdřív chvíli ladím Teams a poté si dobrovolně ukrojím drahocenný čas zlehčujícím dotazem: Jaké mají ve švédském Göteborgu právě počasí? Naštěstí Robin Page je Brit – Brit ve službách Volva – a ostrované jak známo o počasí diskutují neustále. Takže ledy se úspěšně prolamují, Page působí velmi uvolněně – navzdory tomu, že je po šesté večer a novinářský maraton s vybranými médii z celého světa pro něj ani zdaleka nekončí. Ve studiu sedí pohodlně usazený na židli, vedle sebe zástupce PR oddělení Volva, který debatu usměrňuje.
Robin Page / Šéf designu značky Volvo o udržitelnosti a budoucnosti designu luxusních vozů
Švédská značka Volvo se pyšní mnoha historickými milníky v oblasti bezpečnosti osobních aut. Teď o totéž usiluje v elektromobilitě, udržitelnosti a zodpovědnosti vůči planetě. Od roku 2030 budou volva výhradně elektrická, od roku 2040 chce automobilka dosáhnout klimatické neutrality. Se šéfem designu Volvo Robinem Pagem jsme diskutovali o udržitelnosti ve světě luxusních automobilek a o designu nového prémiového elektromobilu C40 Recharge, jehož interiér je z 97 % vytvořený z recyklovaných materiálů.
„Jaké je moje nejoblíbenější volvo z historie?“ začíná Robin Page otázkou na moji otázku. „To musí být P1800, je to nesmírně emocionální auto.“ Má na mysli krásný sporťák z šedesátých let, jenž mimo jiné zpopularizovalo učinkování ve slavném dobovém seriálu The Saint s Rogerem Moorem v hlavní roli. A pro Robina Page bylo navíc inspirací při navrhování masky prvního elektromobilu značky, modelu C40 Recharge, který byl právě slavnostně odhalen. Tento vůz pro Volvo znamená velký krok směrem k postupné elektrifikaci všech modelů značky, k níž má definitivně dojít v roce 2030. V oblasti prémiové elektromobility by švédská automobilka ráda dominovala.
Šéfdesignér Volva mi přes obrazovku nadšeně ukazuje svou vlastní prezentaci k elektrickému crossoveru. „Chtěli jsme vzít to nejlepší z SUV modelů a přenést to do světa EV vozidel, kde se klade značný důraz na aerodynamiku a udržitelnost,“ vysvětluje Page, který se k Volvu připojil před osmi roky. Předtím působil v patricijském Bentley, kde mimo jiné navrhl velké modely Continental a Mulsanne a také oficiální vůz pro britskou královnu.
„Důraz na aerodynamiku a udržitelnost má pro jízdní vlastnosti ale nesporné benefity,“ pokračuje dále Page a prstem na obrázku naznačuje siluetu vozu. „Auto má černou střechu, toto zbarvení je nejenom jedním z identifikátorů automobilu, ale také pro nás symbolizuje elektromobilitu obecně.“
Robin Page je na první elektromobil od Volva patřičně hrdý, protože když se jej ptám, jaký model má nejraději ze současné řady, bez váhání odpoví, že právě nový crossover.
„Jsem možná trochu předpojatý, protože jsem teď s C40 Recharge prožil mnoho času ve studiu. Už se ale strašně těším, až jej uvidím na silnici,“ říká. A pokračuje: „Pro mě má tohle auto prostě všechny správné přísady. Nese benefity SUV, vypadá moderně, elegantně… a jakmile jednou řídíte elektrické auto, napadne vás – opravdu se chci vrátit k autům se spalovacím motorem?“ upřímně se rozesměje a PR manažer se přidává. Tak moc jsou si jistí, že cesta k elektrifikaci je krokem správným směrem. Nejen kvůli zodpovědnosti k životnímu prostředí, ale právě i pro geniální řidičskou zkušenost.
Na prezentaci mi Page ukazuje všechny zásadní designové linie. Začínáme od přední části, kde absentuje klasická maska chladiče a pod ním vede jasná linka („říkáme jí obočí“), která končí nad světly. Těm se ve volvu v posledních letech přezdívá „Thorova kladiva,“ oproti stávajícím modelům jsou ale ‘kladiva’ u C40 Recharge zúžená a nabízejí novou pixelovou technologii, s níž neoslňujete protijedoucí auta. Přesunujeme se po obrázku k zadní části vozu, Page rychlými tahy načrtává linie a zadní světla, jež prý mají „vítací charakter“, protože při přiblížení majitele se automaticky rozsvěcují.
Robin Page ve funkci Head of Design Volvo nahradil Němce Thomase Ingenlatha v roce 2013. Mimochodem, jeho předchůdce je v českém prostředí důvěrně známým, před Volvem totiž pracoval ve škodovce a nyní je CEO v ultraprémiové odnoži Volva – značce Polestar.
Právě již za Ingenlatha a později za Robina Page se ve Volvu zrodil elegantní designérský jazyk, jenž v posledních letech sbírá jedno ocenění za druhým. A zcela zaslouženě.
Page se k Volvu připojil v době, kdy se značka pod vlajkou čínské mateřské firmy Geely definitivně přesunula do prémiového segmentu. Page, bývalý designér Bentley, kde strávil dlouhých dvanáct let, se do jisté míry stal symbolem této změny.
„Pochopitelně mě extrémně potěšilo, že Volvo se posunulo do luxusní třídy. Začali jsme s konceptuálními vozy, které naznačily tuto vizi. Teď je před námi nový úkol, a tím je elektrifikace,“ říká. „Věci se pořád mění. Já teď z našeho studia ale cítím obrovské sebevědomí, že umíme dělat velmi dobré produkty.“
Současná volva jsou přímo kvintesencí minimalistického skandinávského designu. To platí nejen zvnějšku, ale také pro interiéry vozů. Uvnitř jsou volva skutečně krásná, z vlastní zkušenosti musím říct, že při usazení si tam prožijete své malé hygge. Ani nový elektrický crossover v tomto ohledu není výjimkou. Robin Page mi říká, že nejvíc jej inspirovala švédská příroda, konkrétně temně modrá barva moře mezi severními fjordy, ale také různé druhy světla. Právě světlo v často setmělých skandinávských zemích je klíčovým elementem a jeho odstíny inspirovaly osvětlení přístrojové desky a dveří.
Page se nyní vrací zpátky ke své prezentaci. Na mém monitoru se najednou objevuje obrázek plastové lahve. To má svůj důvod. „Z plastových lahví bylo vytvořeno 97 % vnitřních materiálů,“ vysvětluje mi Page. Impozantní číslo, které současně ukazuje, že to ve Volvu s udržitelností myslí smrtelně vážně.
V textech od automobilky se dočítám, že v nových volvech se budou postupně zbavovat kůže. Čím ji ale budou ve svých luxusních vozech nahrazovat? „Nejenže nyní využíváme udržitelné materiály, kůže je také extrémně těžká, takže tímto způsobem i redukujeme váhu vozu,“ povídá mi Page. Z čeho ale budou sedadla vytvářet, aby si pořád udržely nezbytný punc prémiovosti?
„Pro C40 Recharge jsme použili kombinaci polyesteru, měkkého sametového mikroveluru a udržitelných vinylových materiálů,“ vysvětluje. A dodává, že veškerá kožená výbava v nynější nabídce pochází z odpovědných zdrojů a všechny surové kůže jsou vedlejším produktem průmyslu na zpracování hovězího masa. Proč se tedy kůže, která je na mnoha trzích stále velmi žádaná a platí za jeden ze symbolů luxusu, zbavují? Firma z etického hlediska věří, že by se používání kůže mělo omezit.
„Z globální perspektivy existují v zemědělství určité problémy a rizika spojená se získáváním kůže. My se zavázali k využívání zodpovědných zdrojů pro získávání kůže, což zahrnuje i jasně definovaný dodavatelský řetězec, v rámci něhož budou uplatňovány dobré zemědělské postupy a ohleduplné zacházení se zvířaty v průběhu celého jejich života.“
V závěru, kdy přes monitor popřeji Robinu Pageovi mnoho úspěchů, napadá mě jedna věc. Volvo slibuje, že v zájmu klimatické neutrality, k níž se má dostat roku 2040, budou všichni dodavatelé značky podléhat přísné kontrole. A právě dohled nad tím, aby se celý řetězec řídil udržitelností, je něčím, co si dosud řada dodavatelů absolutně neuvědomuje. Udržitelnost není jen prázdným heslem pod rouškou záchrany planety a vlhkým snem progresivních dobromilců, ale faktem, z něhož záhy budou vycházet celá ekonomická dějství všude ve světě. Pokud se tomu nepřizpůsobí, brzy přijdou o veškeré odběratele, jakkoli jsou přesvědčeni o kvalitách svého zboží.