Další článek
1 / 11

Porsche Macan / Nejlepší vánoční dárek na poslední chvíli

Na první dobrou byste řekli, že jde o kompaktní SUV, jenže Macan klame tělem. Jeho oblá karosérie maskuje reálné rozměry, Macan lehce přerůstá Kodiaq, v žádném případě ale nevypadá zavalitě. Díky rozměrné karoserii uvnitř v pohodě ubytuje dospělou posádku a jejich zavazadla a kdo by se cítil tísněn, pro toho přece Porsche má Cayenne.

Advertisement

Také si říkáte: Co je na něm vlastně nového? Pár věcí určitě. Tvůrci však chtěli zachovat designový jazyk, který prostě funguje už od roku 2014. Poslední facelift upravil nejpatrněji přední část, která je zejména ve špičkové verzi GTS vysoce sportovní a zároveň tradiční, takže nezapře inspiraci legendární „devětsetjedenáctkou“ – všimli jste si, že logo nikdy není v masce, ale nad ní, na kapotě? Fajnšmekry zaujmou ještě vstupy vzduchu pro mezichladiče, skutečně obrovské díry.

Ikonická „flyline“ patrná při pohledu z profilu je nezaměnitelná stejně jako tmavé plastové panely karoserie, pro Macan tak typické, výrazný světelný pás zadních spojených svítilen zaujal už při předešlé modernizaci. Porsche se toho nebojí a například individuálním programem lakování lze Macan kolorovat do opravdu výstředních barev. Ale bude vás to stát tolik, co Dacia…

Macan je vlastně dost ortodoxní auto, na což přijdete hned po otevření dveří. V záplavě dnešních víceméně nefunkčních dotykových infotainmentů zůstává Macan věrný hojnému užití tlačítek – sice také dotykových, ale pro spoustu funkcí má samostatnou plochu s haptickou odezvou. Paráda. Přitom infotainment samotný nezůstává nic dlužný tempu doby a obsahuje vše, co byste mohli potřebovat. A jako bonus vám Macan dopřeje pohled na klasický přístrojový štít s analogovými ukazateli.

Centrální otáčkoměr s výstupem digitální rychlosti vám připomene, že se ostatní snaží jen překonat nepřekonatelné, tohle prostě u sportovně laděného auta funguje a dotyk moderny zde také nechybí – krajní „budík“ je digitální a můžete si na něm zobrazit údaje palubního počítače nebo malý výřez navigace. Anebo taky přetížení, tlaky turba či distribuci točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.

Macan ve své nejostřejší specifikaci GTS (nahrazuje dřívější Turbo) hraje opravdu sportovní extraligu. U Porsche by si nikdo nedovolil postavit nějakou náhražku, a proto i kompaktní SUV umí hodně dobře vyplavit adrenalin. Kdo trochu ví, kudy běží zajíc, na to přijde už při sezení, dokonale sportovní poloha a vynikající výhled mnohé naznačují stejně jako precizní sedadla. Stačí ale pohybem levé ruky otočit „klíčkem“ a probudit šest válců objemu 2,9 litrů. V běžném nastavení není o nic výbušnější než sousedův Superb, stačí ale dupnout na plyn a před tím ještě kolečkem změnit setup na sportovní.

Kromě mapy motoru, řízení, aktivních tlumičů nebo stabilizace se přenastaví také výfuková soustava, která s otevřenými klapkami dává zapomenout na tlumené přeplňované motory. Ano, GTS má samozřejmě turbo, díky němuž na všechny čtyři kola putuje 440 koní a 550 newtonmetrů. Řečí čísel to znamená sprint z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximum 272 km/h.

Přitom Macan GTS váží skoro dvě tuny, ale není to vlastně znát. Když přijde na věc, tak se tohle praktické SUV řídí jako Carrera, jen holt sedíte trochu výš. Pohon všech kol totiž značně preferuje zadní nápravu, elektronika pomáhá vůz stáčet do oblouku a ve finále to celé působí fakt řidičsky. A nejen působí – Porsche Macan GTS řidičské opravdu je.

Jo a pardon, v nabídce Porsche Macan jsou vlastně ještě dvě levnější verze: základní dvoulitr za 1 720 000 korun a krotší šestiválcový Macan S za necelé dva miliony. I on umí stovku pod pět sekund a jeho 380 koní rozhodně není málo, ale když se nabízí sportovní GTS, které umí být komfortním mama-taxi stejně jako nástrojem zábavy na okreskách, bude jasnou volbou vrcholné provedení GTS za 2 435 000 Kč. A pospěšte si, nová generace Macanu už bude nejspíš jen a jen elektromobil…