Na trhu se objevují stále ultimátnější auta, která jezdí na elektřinu, mají vetší a větší baterky a servírují neskutečné jízdní zážitky.
Bereme na cestu do Chorvatska nejnovější Mercedes EQE SUV v jedné ze základních specifikací a vyzkoušíme, jaké to je, s tímto automobilem dojet tak daleko.
Máme před s sebou více než 2800 kilometrů, většinou po dálnicích, ale v nemalé míře i okreskách a sem tam i nezpevněných cestách. Naším cílem je nejen někam dojet, ale hodně cestovat, hodně toho vidět a hlavně se absolutně neomezovat tím, že nejedeme na palivo z ropy.
Mercedes EQE SUV / Elektroautem do Chorvatska a proč už to není žádný šok
Nekonečná debata, jak je to s těmi elektromobily, se v posledních měsících dostává do nové etapy. Stále tu sice máme velké množství lidí, kteří tvrdí, že je to holý nesmysl, odvolávají se na diktát odkudsi z Bruselu, ale realita mluví jasně. Ačkoli jsem elektromobilovým konvertitou již delší dobu, jsem rád, že jsem se o své víře při nedávné cestě do Chorvatska znovu utvrdil, říká CEO Championship Music Lukáš Rychtařík.
K tomu nám dopomáhají dva značné faktory. Prvním je mezinárodní nabíjecí karta sítě IONITY, kvůli které nehledíme, kolik a kde co zrovna stojí. Ale pojďme si konečně přiznat, že jezdit na elektřinu za desetinu ceny fosilního paliva je dnes již nesmysl a jednou to muselo skončit. Druhým faktorem je pak skvělý plánovací systém navigace palubního systému MBUX.
Ten zvládá cestu nejen perfektně plánovat, ale i vybírat ty nejzajímavější nabíjecí spoty. Ve výsledku je to tak, že netrčíte na nabíječkách od prázdné baterky do plné, pěkně si vás hlídá a udržuje dojezd do cílové destinace v ideální kondici.
Naše cesta vede z Prahy do Záhřebu a následně do městečka Žaborič, také absolvujeme výjezd směrem na Split, do Šibeniku a Primoštenu, pak se vydáváme až na Korčulu s malou plavbou trajektem a nazpět přes vodopády Rastoke, město Karlovac, a zpátky domů. Naše konečné skóre je bezmála tři tisíce najetých kilometrů.
Pokud přistoupíte na to, že vás vede auto a hlídá vám, kam máte jet nabíjet, tak jedinou starostí na následující hodiny je, aby spoty nebyly obsazené a co si pustíte ve skvělém audiu. Na druhou stranu, nemůže se stát nic hroznějšího, než že si chvliku počkáte. Na dálnicích dneska auta nabíjejí maximálně 20-25 minut, a tak se nejedná o žádné drama a večeře vám v cíli nevystydne.
Vedení auta se projevuje i tím, že vám s oblibou mluví do rychlosti a dynamiky jízdy. Jednou jste s ním dohodnutí, že do cíle dorazíte v určitý čas, souhlasíte s výběrem zastávek a s časy nabíjení. A pokud se rozhodnete zpestřit si cestu po dálnici jízdou přesahující 170 kilometrů v hodině (EQE SUV umí jet až 210 km/h), brzo jste upozorněni, že k dosažení cíle to není možné a požádá vás o zpomalení. Někdo by to bral jako nežádoucí, ale je to skvělé a jízdu to skutečně dělá plynulejší.
Na palubě SUV za více než dva a půl milionu korun máme ohromné pohodlí, sedadla s odvětráváním, krásnou palubku s ohromným displejem a audiem s řadou krásných detailů. Ty spočívají třeba v malých ploškách, které fungují jako spínače například pro roztažení sluneční clony na skleněné střeše. Světlo v kabině je famózní, když jedete po pobřeží a užíváte si výhledy na azurový Jadran, ale tři hodiny na dálnici pod středomořským sluncem je už příliš.
Mimo dálnice je tohle velké SUV, ve kterém zvládne cestovat rodina i pes a bagáž na dva týdny, ohromně zábavným autem. Mercedes si dává záležet, aby se ovládání a obecně pocit v „ruce“ z auta co nejvíc přiblížilo autům s konvenčními motory. Tužší plynový pedál, žádné raketové odezvy na plyn a la „obyčejné“ elektromobily, ale pěkně postaru, hýčkání si řidiče a perfektní vedení stopy…
Ve chvíli, kdy dorazíte do malých městeček, oceníte příplatkové natáčení zádní nápravy, která velké auto provede uličkami naprosto hladce a pomáhá i při parkování.
Jak je to s nabíjením – je to tak, že nadšenec (jako já) napíše, že v pohodě, ale realita je horší? Existuje dostatek nabíječek, aby to nebylo drama, že někde uvíznete? Tento mercedes zvládá nabíjet rychlostí až 170 kWh, kvůli tomu opravdu stačí často jen 15 až 25 minut, a jede se dál – a to klidně dalších 250 kilometrů. Rakouské dálnice jsou pokryté hojně, ale i Chorvaté se činí. Aktuálně mají dokončenu síť státní společnosti ELEN, která má po celé zemi desítky míst, kde lze rychle a v současné době i zdarma nabíjet, nic nemusíte hledat. MBUX systém na palubě auta si místo vyhledá, auto navede, a vy se staráte, jen kterou zmrzlinu si dáte, než se dobije.
Občas se stane, že narazíte na místo, které vám auto nabízí, ale je plno. Nám se to stane ve Splitu, a protože nechceme čekat, tak chvili kroužíme a nakonec skončíme mimo hlavní nabídky u pomalého stojanu ( 55 kWh ). Do centra města tedy dojíždíme Uberem v Dacii Jogger.
Ve městech se dá taky počítat s velkým množstvím pomalých nabíječek u supermarketů a jiných podobných míst, tady ale pro změnu čekejte tlačenici. Jednou jsme natrefili i na řidiče s horkou jihoslovanskou krví, co se s námi pustil do mírné roztržky, protože jsme proti jeho očekávání byli u stojanu dřív.
Sečteno a shrnuto, vzít během babího léta luxusní SUV od Mercedesu s elektrickým pohonem a baterií na dvoutýdenní cestu po Chorvatsku, se ukázalo jako skvělý nápad. Máme fúru zážitků, plné mobily fotek a další potvrzení, že jezdit na elektřinu v roce 2023 je jednoduše skvělé a nezná ani při dlouhých cestách žádné limity.