• Radosti
  • Fine dining & víno
  • Letní pití / Proč je cider podle Alexandra Samarase z F.H. Prager ideální alternativou k pivu?
Další článek
1 / 4

Letní pití / Proč je cider podle Alexandra Samarase z F.H. Prager ideální alternativou k pivu?

F.H. Prager je česká značka vyrábějící řemeslné cidery a kombuchu. Příští rok oslaví patnáct let na trhu, z toho posledních pět pod křídly byznysového inkubátoru velkého domácího hráče s nápoji, společnosti Kofola. V čele F.H. Prager stojí dva mladí podnikatelé a kamarádi z dětství, Alexandros Samaras a Petr Musila. Alexandros vysvětluje, jak se ke společnému byznysu dostali, co se po jejich převzetí firmy změnilo a jaké mají plány v blízké budoucnosti.

Advertisement

Proč jste se s kolegou a kamarádem Petrem rozhodli věnovat zrovna ciderům?
Ten příběh je poměrně jednoduchý. S Petrem se známe už od dětství a vždycky jsme si říkali, že bychom chtěli společně podnikat. Oba máme velmi podobný názor na život a s tím i spojené hodnoty, ambice, ale taky humor a nadhled, který jak se ukazuje se hodí do více životních odvětví. Kromě toho jsme oba „nepivaři“, já jsem dokonce alergický na chmel. Přesto jsme ale společenští, rádi se bavíme a při setkávání s přáteli je otázka toho, co v danou chvílí pít, poměrně zásadní. Když se nám naskytla možnost firmu převzít a budovat kategorii ciderů v Česku, skočili jsme do toho po hlavě. Cider je podle nás ideální alternativa právě pro ty konzumní příležitosti, kdy by si člověk dal pivo, ale z nějakého důvodu nemůže, nebo nechce.

Jaké znalosti musí člověk mít, aby vytvářel kvalitní produkt?
Na začátku je důležité stanovit si směr, kterým chcete jít. My jsme se vydali tou složitější, ale podle nás smysluplnější cestou, jejíž výsledkem je kvalitní a skvěle chutnající produkt, na který můžeme být hrdí. Náš přístup se vyznačuje řemeslnou, ale přesto profesionální výrobou, výběrovými odrůdami jablek a výhradně přírodním složením nápojů. Za tím jsou samozřejmě roky testování, ochutnávání, ale i cestování. Před téměř třemi lety jsme projeli Normandii i západ Anglie a seznámili se s velkým množstvím sadařů, kteří nám předali důležité know-how pro pěstování speciálních hořkosladkých odrůd jablek, které k výrobě používáme.

“Co se týká etiket a celkově brandové komunikace, našim cílem bylo se odlišit od sterilně působící průmyslové konkurence...”

F.H. Prager byl u zrodu kategorie ciderů v Česku. Vy jste firmu začali vést v roce 2021. Co se po vašem převzetí změnilo ?
Po tom, co jsme se s Petrem chopili otěží, začali jsme se soustředit na dvě věci. Vyladění receptury a celkově výrobního procesu a novou vizuální identitu. Srdcem našeho byznysu je tedy využívání výhradně kvalitních surovin, protože zákazník pak okusí takovou chuť cideru, jakou má přesně mít. Co se týká etiket a celkově brandové komunikace, našim cílem bylo se odlišit od sterilně působící průmyslové konkurence, ale taky i proto, aby obal našich produktů reprezentoval našeho hodnoty a přístup k budování této značky. Jednou z dalších změn byl přechod na vratné láhve, které jsou dokonalým příkladem toho, jak ekologická rozhodnutí, které mají zároveň pozitivní dopad na ekonomiku.

V nabídce máte také dnes stále více oblíbenou kombuchu. Jak tento produkt zapadá do vašeho portfolia a co nového letos chystáte?
To je poměrně zajímavá shoda okolností. Oba nápoje jsou si bližší, než je na první pohled zřejmé. Kombucha totiž vzniká pomocí fermentace podobně jako naše cidery, a tak byla její výroba dalším přirozeným krokem v našem fermentačním příběhu. Celá kategorie nás velmi zaujala, nicméně na trhu jsme nenašli žádný takový nápoj, který by splňoval i náš přísný požadavek na příjemnou chuť. Dalším důvodem je fakt, že spadá do kategorie takzvaných funkčních nápojů, které jsou čím dál více vyhledávané spotřebiteli. Na trh jsme uvedli již dvě čajové varianty, letos v květnu představíme další dvě novinky, “Rooibos”, který je bez kofeinu a “Matcha” se zvýšeným obsahem přírodního kofeinu.

Co vás letos čeká?
Asi největší výzvou pro nás bude práce ve vlastních sadech, které jsme v říjnu 2023 koupili a zachránili je tak před zánikem. Otevírá nám to nové možnosti, zároveň to sebou nese velké výzvy, zejména snahu o úspěšné pěstování britských a francouzských odrůd jablek v našem podnebném pásu. Chceme se také soustředit na slovenský a polský trh, zajímáme se ale i o další evropské země. Naším největším cílem je stát se jedničkou v rychle rostoucím kombuchovém trhu a pokračovat v dlouhodobém budování segmentu ciderů jako kvalitní alternativy k pivu.