Francouzský umělec JR je známý pro svůj eklektický talent. Jeden den dokumentuje vězně v nechvalně proslulé kalifornské věznici Tehachap, druhý den navrhuje lůžkový vůz pro jeden z nejluxusnějších vlaků na světě. Právě vlaky byly vždy součástí života JR. „Vyrostl jsem na předměstí Paříže. Do centra města jsem jezdil právě vlakem. Přes plánky metra jsem lepil svoje první fotky a doufal, že někoho zaujmou,“ vzpomíná JR, který se následně proslavil svými happeningy, mezi které patří například projekt Women are Heroes (Ženy jsou hrdinky), kdy umělec fotografoval ženy v keňském Nairobi a jejich očima pokryl domy i celý vlak. JR je tvůrcem řady monumentálních děl, pro která využil i taková místa jako pařížský Palais Garnier či pyramidy v Gíze.
Když se tento vlak vydal na svou první cestu, zrodila se nejen legenda, ale i zcela nová éra cestování. Po celé dvacáté století zastával ústřední roli v umění sofistikovaného evropského cestování. Nyní přepravní společnost Belmond oslovila ke spolupráci umělce JR a na pařížském nádraží Gare de l'Est představila ultraluxusní vůz L'Observatoire. Ten se od března příštího roku stane součástí soupravy Venice Simplon-Orient-Express. Na palubě Orientexpresu lze jistě zažít mnoho nezapomenutelných příběhů, ten o Hercule Poirotovi je však pouhou fikcí.
Právě tyto kousky před čtyřmi lety přimněly generálního ředitele Belmond Venice Simplon-Orient-Express Pascala Deyrolla, aby jej oslovil pro návrh nového vagonu. „Vytvořili jsme historii. Nejen strhující umělecký zážitek, kabinet kuriozit od JR, ale něco, co bude existovat ještě dlouho po našem odchodu,“ komentuje Deyrolle.
Původní vůz, který kdysi sloužil jako jídelní, zůstal desetiletí opuštěný a časem tak zchátral. Jeho stav znamenal, že JR mohl interiér zcela přestavět podle svého vkusu. Jedinou podmínkou bylo zachovat designové prvky vizuálně věrné době jeho původu před rokem 1945. Výsledkem je velkoryse velké soukromé apartmá s oddělenými prostory, které nabízejí kožené pohovky, jídelní stůl, kanape s výhledem i gramofon. Dokonce nechybí ani diskokoule pro ultra soukromou diskotéku.
V rámci projektu se JR snažil vytvořit z kupé pověstný kabinet uměleckých kuriozit. Proto si nelze nevšimnout stylového zaoblení rohů napříč vozem, kde jemným způsobem stírá předěl mezi stropem a stěnami. Toto zakřivení bylo výrobní výzvou pro italské řemeslníky, kteří stěny pokryli bezmála desetitisíci ručně opracovanými dílky ve tvaru rybích šupin ze dřeva, zinku a kůže.
JR označuje celý projekt za ódu na umění řemesel a poklonu starým evropským tradicím. Dalším významným prvkem je intarzie dřeva, kterou můžete vidět na nástěnné dekoraci stvárňující rakouské hory nebo dekorativních panelech, jejichž detaily odkazují přímo na příběh samotného JR. V ložnici, která se nachází na jednom konci vozu, se nachází mosazná vana a vitrážové vyobrazení stromu od Franze Mayera, jehož díla zdobí kostely již od 19. století. Nad postelí je kulaté střešní okno, které nabízí velkolepý pohled na oblohu. Po stisknutí tlačítka se otevírá a zavírá jako objektiv fotoaparátu.
Zájemci si již teď mohou rezervovat jízdenku na patrně jedinou jízdu z Prahy příští rok. Ceny jízdenek na dvanáctihodinovou cestu vlakem z Prahy do Vídně v červnu 2025 startují na ceně 118 000 CZK.
Více najdete zde