Další článek
1 / 16

Mistrovský nábytek / K nejjednoduššímu řešení vede nejdelší cesta, říkají zakladatelé značky Master & Master

Potkali se v Zábřehu na Moravě a na oprýskané zídce snili o tom, že jednou z rodného maloměsta odejdou a založí úspěšný projekt. Sen se jim splnil. Kvalitní lokálně vyráběný nábytek Ondřeje Zity a Luďka Šteigla vytvářený ve spolupráci s předními designéry sbírá jednu cenu za druhou.

Advertisement

Sklízení cen v oblasti designu a fungující značka je splněným snem dvou kluků z moravského maloměsta. Zakladatelé Master & Master se potkali během studií na gymnáziu a snili o vytvoření něčeho, co by je naplňovalo. Luděk Šteigl se vyučil truhlářem a v řemeslu se zdokonalil ve Velké Británii, Ondřej Zita získal titul v grafickém designu na pražské UMPRUM. K nábytku se ale dostali velkou oklikou. Nejdříve zkoušeli rozjet výrobu otrubových těstovin, ale i balicího papíru, přísavek nebo prodávat ryby. „Zkrátka jsme zarputile hledali to zlaté vejce,“ směje se dnes Luděk Šteigl začátečnickým neúspěchům, ale také nutným milníků, kterými museli oba projít, aby se opět vrátili k tomu, v čem jsou dobří.

„Jak se říká – k nejjednoduššímu řešení vede nejdelší cesta – a tak jsme se v roce 2012 rozhodli vyrábět hezký nábytek,“ vzpomíná Ondřej Zita. „Ale nechtěli jsme dělat kuchyně z lamina, protože takových truhláren bylo v okrese spousta. Toužili jsme vytvořit naší vlastní kolekci,“ vysvětluje podnikatelský záměr. Jako první produkt jim posloužila posloužila sada stolových podnoží Diamond od designéra Michala Maláška. Ocelové nohy v různých barvách šly jednoduše kombinovat se stolními deskami a pro Master & Master se staly ikonickým výrobkem.

“Spojením jednoduchých forem vznikne věc, která je v interiéru výrazná. A stůl přece potřebuje každý...”

„V uvozovkách je to pár zohýbaných drátů, ale jejich design jim dává velkou přidanou hodnotu. Spojením jednoduchých forem vznikne věc, která je v interiéru výrazná. A stůl přece potřebuje každý,“ kvituje Luděk Šteigl a jeho kolega se k chvále historicky prvního produktu připojuje: „Tehdy se subtilní drátěná konstrukce Diamond hezky trefila do doby. Vystřelila nás a my jsme se na ní učili podnikat.“ Ohýbaný ocelový drát se později stal poznávacím znamením značky Master & Master a postupně s ním dokázali vytvořit složitější designy.

Vlastnoručně se dotknout každého kusu je důležitou součástí DNA značky Master & Master. Tým truhlářů, svářečů a zámečníků pracuje v záhřebské hale, kde kdysi klapaly šicí stroje. Teď se tu ručně opracovávají dubové fošny nebo frézuje s borovicovou překližku na pětiosém CNC stroji. Vlastní výroby se Ondřej s Luďkem zkrátka odmítají vzdát. Při osobní návštěvě je tak možné vidět montáž nejprodávanějšího produktu značky, školní židlí inspirované Mistry. Vedle se zatím montuje minimalistický úložný systém Shelf One a hvězdou aktuální produkce je masivní stůl Editor.

Produkty poctivé, krásné, lokálně vyrobené jsou základní filozofií značky Master & Master, stejně jako propojování mistrů v daném oboru. Fyzickou podobu židlím a stolů dávají zruční řemeslníci, první obrysy jim ale vtiskli vybraní mistři designu. Značka už spolupracovala s Janem Čapkem, Jiřím Pelclem, belgickým Studio Segers nebo Lucií Koldovou, která pro Master & Master navrhla již zmiňované „školní“ židle Mistra a kulatá křesla Cocon.

„Spolupráce s Lucií nám v očích některých zákazníků pomohla přeskočit důležitou laťku, že to skutečně myslíme vážně,“ míní dnes Ondřej Zita, jehož značka získala titul Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku 2019 i 2021 nebo se před třemi lety stala vítězem Cen Designbloku. Na další ocenění aspirují i letošní novinky z moravské fabriky. V dílně Master & Master se totiž chystají designové žně! Nedávno představili masivní dubový stůl od edit! architects a květinové stolky od Jiřího Pelcla. V následujících měsících do portfolia přibude zrcadlo od studia Dechem nebo Pelclovo sofa, na které se usadí první zvědavci během letošního Designbloku.

“Obklopovat se hezkými věcmi se už myslím stalo součástí dobrých mravů. Stejně jako si lidi pořídí pěkné auto nebo obraz, tak vážně přemýšlí i nad hezkým nábytkem...”

Že se Luděk s Ondřejem trefili svým podnikatelským snem do vkusu zákazníků potvrzují i čísla. Obrat jejich firmy v roce 2022 činil 13,7 milionů korun, loni to bylo již 18,5 milionů, a letos počítají s obdobným meziročním růstem. „Obklopovat se hezkými věcmi se už myslím stalo součástí dobrých mravů. Stejně jako si lidi pořídí pěkné auto nebo obraz, tak vážně přemýšlí i nad hezkým nábytkem,“ je přesvědčen Ondřej Zita.

Více o Master & Master zde