Další článek
1 / 11

Designová ikona / Značka Knoll přetvořila slavné křeslo Ludwiga Miese van der Rohe

Dvě odlišné stavby, přesto tak podobné, které od sebe dělí téměř tisíc kilometrů. Barcelonský pavilon ve Španělsku a svého času kontroverzní brněnskou vilu Tugendhat pojí nejen nápadně podobný styl, ale obě stavby zhmotňují nadčasovou vizi Ludwiga Miese van der Rohe. Slavný architekt se postaral nejen o řešení budov a také o jejich interiérové vybavení. Pro barcelonskou stavbu v roce 1928 vytvořil dnes světově proslulá křesla typu Barcelona, které najdeme i v brněnské vile. Pro letošní rok si však značka připravila skutečnost lahůdku – soudobou reinterpretaci ikonického křesla Tugendhat, jehož design nezestárnul ani o den.

Advertisement

Barcelonský pavilon vznikl u příležitosti Světové výstavy 1929 v Barceloně, ale v následujícím roce byl po osmi měsících demontován. Přesto se zapsal jako významná stavba v historii moderní architektury, rezonující pro svůj jednoduchý styl a precizní použití materiálů. Proto v roce 1986 vznikla na podstavci z travertinu jeho replika. Oproti tomu brněnská dominanta postavená na zakázku manželů Grety a Fritze Tugendhatových má svou historii značně pohnutější. Během druhé světové války byla budova obsazena německými okupačními úřady. Na podzim roku 1939 ji zabavilo gestapo a o tři roky později byla dokonce vedena jako říšský majetek. V roce 1945 zabrala vilu Rudá armáda a využila ji k ubytování sovětských vojáků včetně jejich koní. V této době byla zničena převážná část vybavení. Od roku 1958 se vila využívala jako zdravotnické zařízení. Roku 1963 byla prohlášena Národní kulturní památkou. Po mnohaleté snaze odborníků byla vila Tugendhat roku 2001 zapsána do seznamu světového dědictví UNESCO.

Obě budovy vznikly téměř ve stejné době, obě byly navrženy v úzké spolupráci s architektkou a interiérovou designérkou Lilly Reichovou a obě se obecně považují za průkopnické prototypy modernistického designu s otevřenými půdorysy, kombinací průmyslových, ale zároveň ušlechtilých materiálů a celkovým étosem, že méně je více. Stejně jako všechny projekty van der Roheho a Reichové byl i nábytek v interiéru promyšlený stejně pečlivě jako samotná architektura. V případě barcelonského pavilonu tato metodika vedla mimo jiné ke vzniku barcelonského křesla, která je již téměř sto let ikonou designu. Pro vilu Tugendhat navrhl van der Rohe podobně promyšlené kousky, především křeslo Tugendhat.

Na rozdíl od svého slavného španělského bratrance, tzv. barcelonky, se však židle Tugendhat přestala vyrábět. To nyní již neplatí. Společnost Knoll oznámila opětovné uvedení židle Tugendhat na trh a vdechla tak nový život židli s bohatým dědictvím.

Inspirován místem na svahu, kde se brněnská vila nachází, vytvořil van der Rohe společně s Reichovou dům, který se stal novým paradigmatem moderní architektury. Vnitřní a vnější prostory spolu plynule souvisely, prosklené stěny vytvářely pocit otevřenosti, zatímco materiály jako onyx, travertin a makasarské ebenové dřevo dodávaly pocit tiché nádhery. Tento architektonický přístup se přirozeně odrazil i v židli Tugendhat.

Podle viceprezidenta pro design společnosti Knoll Jonathana Olivarese zůstává reedice židle Tugendhat věrná původní předloze a drží se původních skic s dokonalou přesností. „Roheho práce má švih, eleganci a technickou přísnost. Tyto vlastnosti nikdy nezestárnou,“ dodává.

Zájemci si křeslo mohou pořídit prostřednictvím webových stránek společnosti Knoll, kde jsou k dispozici barevné varianty od neutrálních odstínů hnědé a černé až po živější barvy, jako jsou žlutá a červená.