Výstava Aeon pojmenována podle řeckého aion, což je slovo používané na označení věčnosti, tak odmítla dělení umění do stylistických epoch a namísto toho nabídla fluidní prostor, ve kterém existuje minulost s přítomností.
„Radikální proměnu může návštěvník pocítit při střetu barokního obrazu Apoteóza od Giacoma del Po s uměním jeho pokračovatelů, který čelí tváří v tvář následkům vlastní existence a ve světle dnešní kritiky i obdivu se zdá zranitelnější. Tato zranitelnost nám umožňuje zamyslet se nad jeho historickou hodnotou a zmenšit vzdálenost, která nás od něj zdánlivě odděluje,“ vysvětluje kurátor výstavy Maximilian Colloredo-Mansfeld, který výstavu zorganizoval ve spolupráci s Anglo-americkou univerzitou. Barokní obraz si půjčil z rodinné sbírky. Obraz Apoteóza původně sloužil jako předloha fresky, která byla později namalovaná na zámku Belvedere ve Vídni.
Svět v obrazech / Výstava Aeon v pražském Karlíně spojila barokní a současné umění
Minulý týden proběhla v karlínské Garage Gallery výstava Aeon, která zaplnila chladné garážové prostory současným uměním v kombinaci s barokním obrazem Apoteóza od Giacoma del Po z roku 1702. Díla sedmi současných českých umělců do určité míry pracovala s estetikou barokního umění. Výjimečnost této výstavy spočívala v tom, že kurátor Maximilian Colloredo-Mansfeld do chladných prostor velmi současně vypadajícího prostoru přinesl barokní obraz, který tak byl vytržen z komfortu historického zaškatulkování a byl donucen interagovat s uměním jeho nástupců.
“Radikální proměnu může návštěvník pocítit při střetu barokního obrazu Apoteóza od Giacoma del Po s uměním jeho pokračovatelů, který čelí tváří v tvář následkům vlastní existence a ve světle dnešní kritiky i obdivu se zdá zranitelnější. Tato zranitelnost nám umožňuje zamyslet se nad jeho historickou hodnotou a zmenšit vzdálenost, která nás od něj zdánlivě odděluje.”
Na fotografiích Terezy Zelenkové je tento narativ obrácený – historicky bylo nahé ženské tělo vždy tváří v tvář divákovi a pózováno tak, aby navodilo svůdnost a vyvolalo pokušení, kdežto v díle Zelenkové se žena na diváka nedívá, ale je mu otočena zády. Interakce historických perspektiv na této výstavě nutila diváka hledat spojení mezi současným a tím zdánlivě „zastaralým“.
Výstava Aeon proběhla ve dnech 10.–19.února v Garage Gallery. Skupinová výstava zahrnula umělce: Tomáš Kurečka, Štefan Tóth, Tereza Zelenkova Watkins, Martin Pondělíček, Šárka Koudelová, Dana Sahánková, Roman Štětina a Jan Willem Van Hamel.