• Art
  • Kultura
  • Ředitel Moravské galerie Jan Press / Proč náš koncept Art Design Fashion přesahuje republiku
Další článek
1 / 16

Ředitel Moravské galerie Jan Press / Proč náš koncept Art Design Fashion přesahuje republiku

Budova Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně představuje absolutní špičku současného českého designu. Novou koncepcí s označením Art Design Fashion dokazuje, že muzeum se věnuje nejen současnému designu, ale také módě a vztahu designu a umění. Návštěvníky čeká stálá expozice, progresivní výstavy i nová zázemí, která exkluzivně pro Moravskou galerii připravili přední čeští designéři. Nejen o konceptu pro Selected promlouvá ředitel Moravské galerie Jan Press.

Advertisement

Návštěvníci se mohou těšit ze stálé expozice, výstav i nového zázemí, které exkluzivně pro Moravskou galerii připravili přední čeští designéři. Změněná podoba Uměleckoprůmyslového muzea představuje pomyslnou výkladní skříní top českých designérů a jejich produktů.
Při úpravách interiéru šlo galerii především o zakomponování myšlenky prezentace současných designérů prostřednictvím jejich návrhů interiérových prvků a prostor. Do příprav galerie zapojila mj. Maxima Velčovského, Radka Wohlmutha a studio edit!, Evu Eisler, Davida Karáska, studio Olgoj Chorchoj nebo Marka Štěpána.

Jaké jsou ambice konceptu Art Design Fashion?
Co nejvíc zprostředkovat soudobý design a módu veřejnosti a vytvořit tak silné téma rezonující společností. Potenciál vidím ve zvýšení kreditu českého průmyslového designu, který potřebuje podporu, aby již tak kvalitní výrobky byly v širším než českém měřítku úspěšné a konkurenceschopné.

Není Brno na takovou koncepci „malé“?
Dalo by se to tak říct, podařilo se nám vytvořit fenomenální koncept přesahující region, možná i republiku. V takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu se designu a módě nevěnuje žádná kamenná instituce v České republice.

Pravdou je, že kontroverzní věci, které vzbudí mediální zájem, přitáhnou i jindy laxní publikum…
Je potřeba vždy hledat témata, která společnost zajímají. Například růžový tank Davida Černého, který byl jako součást naší výstavy Kmeny 90 zaparkován před evangelickým chrámem na Komenského náměstí v Brně, byl jasným symbolem devadesátých let. Pomocí jisté kontroverze symbolizoval začátek transformace, kterou společnost prošla. Myslím, že nevýrazné umění si špatně hledá cestu k lidem cestu a podobné je to i s výstavami. Expozice Brno – předměstí Vídně vyvolalo vášně a přitahuje návštěvníky. Současně název zdomácněl, takže už ho málokdo vnímá hanlivě.

V jednom rozhovoru jste uvedl, že výstavy by měly mít popularizační a edukační rozměr.
Je to vlastně jednoduché – chceme dělat lidi šťastnější. Proto je to u nás víc o poznání, vzdělání je spíš podprahovou záležitostí, naše instituce nemá suplovat školní lavice. Rádi bychom přispěli hlavně ke zvýšení vizuální gramotnosti, která nám přijde klíčová.

Myslíte si, že umění má být v obecné rovině pochopeno?
Pokud člověk uměním disponuje, měl by mu rozumět. Galerie poskytuje ale mnohem širší prostor, nabízí rozmanité typy a druhy umění, které mohou spíš vytvářet otázky. Odpověď, která vlastně nemusí být nalezena, může mít mnoho vrstev a často je tak jenom její hledání jakýmsi cílem. A taky je důležité připustit možnost, že ne vždy se s nalezenou odpovědí musí člověk ztotožnit.

Více o konceptu Art Design Fashion zde