Sestupujeme do podzemní místnosti pod vyhlášenou pražskou síní DSC Gallery vyhlížející jako firemní zasedačka s kulatým stolem a sklad špičkového umění dohromady. Proti mně s hrnkem cappuccina v ruce usedá Nikola Nováková, sympatická znalkyně, kurátorka a hlavně obchodnice s uměním. Atraktivní ženě v přiléhavých červených šatech přede mnou nebylo třicet, ale už patří mezi ‘heavyweights’ ve svém oboru. Nikola je odbornicí zejména na současné české umění a řadí se k těm, kteří spoluurčují, kdo a co v následujících letech vylétne nahoru.
„Inklinuju jednoznačně k abstraktní tvorbě,“ odpoví jasně, když se jí ptám, jaký typ umění ji nejvíc zajímá. Od počátku je zřejmé, že umění patří k jejím nejvděčnějším tématům hovoru. „Nejsem moc na figuraci, nebo zobrazování konkrétních motivů či naraci,“ začne vysvětlovat. Pak se pragmaticky rozhlédne po místnosti a přivře oči. „Tak jasně, tamhle Jirka Černický – jeho konceptuální umění absolutně ano. A tady figurace Lubomír Typlt – taky ano. Tenhle Kryštof Kintera se dá se nazvat konceptem – určitě ano,“ postupně ukazuje na umělecké artefakty, které nás v podzemní místnosti obklopují.
Když jsme do místnosti vstoupili, viděl jsem sice všude kolem sebe umělecká díla, ale nenapadlo mě, že půjde hned o výkvět současné domácí tvorby. Upřímně, na první dobrou jsem si školácky povšiml plakátu na dveřích s idolem mých pubescentních vrstevníků z osmdesátek – vyzývavou modelkou a „zpěvačkou“ Samanthou Fox. „To je umělecké dílo od Marka Kvetána,“ nenechá se mnou Nikola vyvést z míry.