Další článek
1 / 14

Electro World / Škoda s novým kupé hraje na emoce a posouvá jej mezi premium

Škoda Enyaq ve své zbrusu nové kupé-inkarnaci krásně ladí k malebnému Monte Argentariu v jižním Toskánsku, kde jsme ji přednedávnem otestovali. Verze Enyaq Coupé iV (a vRS) je überstylová, hází emocemi na všechny strany a poskytuje váženému řidiči i dostatečný pocit glamouru. Ostatně, stejně jako tento nezaměnitelný kout Apeninského poloostrova, který láká znalce a znalkyně La Dolce Vita z celého světa.

Advertisement

V čarovných zákoutích jihotoskánského poloostrova Monte Argentario, jež mimo svých pravidelných sofistikovaných návštěvníků svého času nechvalně proslavil i spolek českých lobbistů, jsme otestovali Škodu Enyaq, a to v nových verzích Coupé iV a vRS.
Ve zkratce lze říci, že ač jsou změny jasně patrné, není to totéž, jako když si najednou ostříháte dlouhé vlasy nakrátko – spíše jde o doladění účesu. Ale i tak tuto nejdražší škodovku všech dob posouvají o krok dál. Přímo do prémiové třídy.

Zákazníci Škoda Auto u aut z Mladé Boleslavi vědí, že dostávají kvalitu za rozumnou cenu, totiž přesně v duchu značkového hesla Simply Clever. Škodovka přitom ještě v polovině devadesátek platila spíše za budgetový brand. O socialistických dobách raději ani nemluvě. Když se skvělá britská zpěvačka Paloma Faith před několika roky stala na ostrovech ambasadorkou Škoda Auto, pronesla před všemi firemními hlavouny geniální bonmot: „Se Škodou mám hodně společného. V dětství se mi taky posmívali.“

Uplynulo pár desítek let, z Palomy se stala světová superstar… a ze škodovky? Vlastně taky. Mladoboleslavský brand cení pro kvalitu i spolehlivost, jsou dokonce trhy, kde se brand řadí mezi prémiové – takto je vnímán například v obrovité Indii.

Nový plně elektrický Enyaq Coupé iV na nás čekal již na miniletišti v Grosettu, a to ve své svítivě zelené inkarnaci Mamba Green. Vůz byl jasně nepřehlédnutelný. To se ukázalo i později v nedalekém letovisku Monte Argentario, kdy jsme od něj skoro odstrkovali partu nadšených tamějších teenagerů.

Jih Toskánska je sám o sobě spektakulární, s mambou green ale o to spíš. Designově je Enyaq Coupé podle nás exemplární ukázkou, kam se nyní ubírá návrhářská Premier League. Mimochodem, potěšilo, že v podvečer jsme se skupinou škodováckých designérů měli příležitost vše rozebrat nad pětichodovým menu v místní mediteránské restauraci.

Oproti standardnímu Enyaqu – mimochodem, podle mnohých jednom z nejlépe vyladěných EV na současném světovém trhu – má verze SUV-kupé charakteristicky zkosenou střechu. Řada vozů téže třídy – kupříkladu Porsche Cayenne Coupé – tímto přichází o jedno sedadlo vzadu a rovněž ztrácí hodně místa nad hlavou a v zavazadlovém prostoru. Ale ne tak u aut z Mladé Boleslavi, u nichž je praktičnost vždy až na prvním místě.

Ačkoli Enyaq Coupé působí mnohem elegantněji než jeho hranatější starší bratr, designérům se podařilo uchovat obrovský 570litrový zavazadlový prostor. Cestující nepřišli ani o milimetr prostoru nad hlavou, mají zde zhruba tolik místa, kolik ve škodováckém bestselleru – Octavii kombi.
Praktičnost vozu ovšem není na úkor elegance – právě naopak! Když už je řeč o místě nad hlavou, pasažéři se mohou kochat ze standardně prosklené střechy. Ta plynule navazuje na prosklení pátých dveří a vůz dělá neskutečně chic.

I vnitřek působí příkladně stylově. Zpracování je minimalistické, veškeré materiály a prošití budí dojem prémiové třídy. Za zmínku stojí bohaté využití udržitelných materiálů, jež škodovka sympaticky hlasitě nepropaguje, ale zkrátka je používá již s jistou samozřejmostí.

Středobodem palubní desky je obří dotyková obrazovka. Infotainment system pracuje naproto spolehlivě a intuitivně. Jen snad s výjimkou ovládání hlasitosti, s jejímž nalezením jsme zpočátku měli drobný problém, ale zde autor těchto řádků dobrovolně přiznává, že chyba není na straně automobilky.

Vůz se dodává se základní 57kwh baterií a označením Enyaq 60, anebo s 82kwh jednotkou s označením 80. Pro zájemce, kteří chtějí ještě větší „kick“, je k dispozici i „naše“ verze vRS s pohonem všech kol a výkonem 299 k. Ta z 0 na 100 zrychlí za 6,5 sekundy – to už je solidní „nákop“.
Dojezd zástupci automobilky uvádějí 545 km na jedno nabití. My jsme jako nezkušení EV řidiči bez potíží dojeli z Monte Argentaria do Sieny a zpátky, včetně nečekané zajížďky k termálním lázním Saturnia, a ještě nám zbylo skoro čtyřicet procent „šťávy“.

Enyaq Coupé je pro mladoboleslavskou značku Škoda vlajkovou lodí. S cenou 1 559 000 Kč je také nejdražším vozem s okřídleným šípem v historii. Kupé varianta Enyaqu je nejenom vysoká stylovka, současně je i skvělým praktickým vozem – možná jedním z nejpraktičtějších na současném EV trhu. Víkendové chataře patrně neosloví, ale jim ani verze kupé není určena. Pokud tedy nevlastní chatku na Monte Argentariu.