Další článek
Šárka Koudelová
Tomáš Kurečka
Martin Pondělíček
Dana Sahánková
1 / 11

Svět v obrazech / Výstava Aeon v pražském Karlíně spojila barokní a současné umění

Minulý týden proběhla v karlínské Garage Gallery výstava Aeon, která zaplnila chladné garážové prostory současným uměním v kombinaci s barokním obrazem Apoteóza od Giacoma del Po z roku 1702. Díla sedmi současných českých umělců do určité míry pracovala s estetikou barokního umění. Výjimečnost této výstavy spočívala v tom, že kurátor Maximilian Colloredo-Mansfeld do chladných prostor velmi současně vypadajícího prostoru přinesl barokní obraz, který tak byl vytržen z komfortu historického zaškatulkování a byl donucen interagovat s uměním jeho nástupců.

Advertisement

Dana Sahánková
Dana Sahánková

Výstava Aeon pojmenována podle řeckého aion, což je slovo používané na označení věčnosti, tak odmítla dělení umění do stylistických epoch a namísto toho nabídla fluidní prostor, ve kterém existuje minulost s přítomností.
„Radikální proměnu může návštěvník pocítit při střetu barokního obrazu Apoteóza od Giacoma del Po s uměním jeho pokračovatelů, který čelí tváří v tvář následkům vlastní existence a ve světle dnešní kritiky i obdivu se zdá zranitelnější. Tato zranitelnost nám umožňuje zamyslet se nad jeho historickou hodnotou a zmenšit vzdálenost, která nás od něj zdánlivě odděluje,“ vysvětluje kurátor výstavy Maximilian Colloredo-Mansfeld, který výstavu zorganizoval ve spolupráci s Anglo-americkou univerzitou. Barokní obraz si půjčil z rodinné sbírky. Obraz Apoteóza původně sloužil jako předloha fresky, která byla později namalovaná na zámku Belvedere ve Vídni.

Martin Pondělíček
Martin Pondělíček

“Radikální proměnu může návštěvník pocítit při střetu barokního obrazu Apoteóza od Giacoma del Po s uměním jeho pokračovatelů, který čelí tváří v tvář následkům vlastní existence a ve světle dnešní kritiky i obdivu se zdá zranitelnější. Tato zranitelnost nám umožňuje zamyslet se nad jeho historickou hodnotou a zmenšit vzdálenost, která nás od něj zdánlivě odděluje.”

Tereza Zelenkova

Na fotografiích Terezy Zelenkové je tento narativ obrácený – historicky bylo nahé ženské tělo vždy tváří v tvář divákovi a pózováno tak, aby navodilo svůdnost a vyvolalo pokušení, kdežto v díle Zelenkové se žena na diváka nedívá, ale je mu otočena zády. Interakce historických perspektiv na této výstavě nutila diváka hledat spojení mezi současným a tím zdánlivě „zastaralým“.

Šárka Koudelová
Šárka Koudelová
Tomáš Kurečka
Tomáš Kurečka

Výstava Aeon proběhla ve dnech 10.–19.února v Garage Gallery. Skupinová výstava zahrnula umělce: Tomáš Kurečka, Štefan Tóth, Tereza Zelenkova Watkins, Martin Pondělíček, Šárka Koudelová, Dana Sahánková, Roman Štětina a Jan Willem Van Hamel.