Další článek
1 / 8

Ministryně spánku / Jak si Terezie Täubelová vysnila značku s luxusním ložním prádlem

Blíží se valentýnské oslavy a v záplavě všech možných „zamilovaných“ nabídek v našem mailu u nás zvítězily luxusní balíčky nové české značky luxusního ložního prádla Marieli. Za majitelkou tohoto brandu Terezií Täubelovou se skrývá pozoruhodný příběh, který je důkazem, že ačkoli učinit profesní otočku o třistašedesát stupňů se může zdát jako bláznivé, je tomu právě naopak!

Advertisement

Terezie Täubelová vystudovala obor Ekonomický a politický rozvoj na prestižní Kolumbijské univerzitě v New Yorku a na ministerstvu zahraničních věcí se specializovala na rozvojové projekty v Afghánistánu. „PRT Lógar neboli Provincial Reconstruction Team) byl společný rozvojový projekt ministerstev zahraničí a obchodu. Létala jsem mezi Prahou, Kábulem a Lógarem. Dost jiné prostředí než peřiny z prachového peří,“ směje se.

Co ji k založení značky ložního prádla tedy přivedlo? „Ve zkratce to byla vlastně nouze,“ začíná vyprávět. „Pro mě vždycky byla ložnice zásadním místem. Strašně moc záleží na tom, kde usínám a do čeho se probouzím. Jednoho dne jsem si řekla, že už jsem docela velká holka, a že už bych chtěla fakt kvalitní ložní prádlo.“ V řetězcích ji nabídka příliš nezaujala. „Navíc, jsem žena jednadvacátého století, chození po obchodech není nic pro mě. A online jsem našla pouze věci s designem pro úplně jinou generaci, než jsem já.“

Vrtalo jí to hlavou a ve volných chvílích obcházela pražské obchody s luxusními interiéry a postelemi. „Byla jsem v šoku z toho, za kolik se tam ložní prádlo nabízí. Říkala jsem si, že to přece není možné, a ponořila jsem se do toho.“

Vyhledávala si informace o látkách, jejich složení, následně obvolávala různé textilky u nás i v zahraničí, nechávala si posílat vzorky, prala a sušila pořád dokola, aby vyzkoušela, kolik toho vydrží a jak budou časem vypadat. Nikoho takového, kdo by naplnil její vizi a očekávání na českém trhu ale nenašla.

„Do toho se propojilo více věcí. Náhle mi zemřel táta a já nečekaně zdědila nějaké peníze. Nechtěla jsem je jenom tak utratit, rozfrcat,“ říká Terezie. A pokračuje: „Velmi silně jsem cítila, že za ně chci něco postavit, něco vybudovat. Přetavit je v něco krásného. A když vloni moje šestadevadesátiletá babička umírala, finálně mi došlo, že jsem se vydala správným směrem. Ležela v povlečení s monogramem, které měla do výbavy na svatbu v roce 1945. Začátek a konec. Taková paralela. Moje prababička, její maminka, byla neuvěřitelná žena a až skrz svůj podnikatelský příběh, proti jejímu směšně jednoduchý, to dokážu docenit.“

“Chceme vyprávět příběhy, které dost často v posteli začínají nebo končí, myšlenky a nápady, které se tam zrodí, dramata, štěstí… být tady pro všechny momenty lidského života...”

Tereziina prababička sebrala svoje dvě děti a odstěhovala je všechny do Prahy, kde vybudovala obchod. „Parádně se jí dařilo, obchody kvetly, ale v roce 1948 o všechno přišla. Zbylo z toho pár kusů povlečení a bolestivé místo, které se přeneslo i na nás, další generace,“ říká Terezie. A vysvětluje: „Naší značku jsem pojmenovala Marieli právě po ní – jmenovala se Marie Líkařová. A chci tak vzát hold nejenom jí, ale i všem silným ženám, které něco dokázaly. Chceme vyprávět příběhy, které dost často v posteli začínají nebo končí, myšlenky a nápady, které se tam zrodí, dramata, štěstí… být tady pro všechny momenty lidského života.“

Nejvíce pracovní inspirace Terezie nabírá při cestování. „Ideálně takovém tom dlouhodobém, kdy máte čas se na místě zastavit a jenom tak každodenně žít, poznáte místní lidi. Žila jsem dlouho ve Španělsku, různě v USA, spoustu času jsem trávila v Gruzii. Baví mě chodit na místní trhy, objevovat barvy, vzory, vůně.“ Inspiruje ji hlavně příroda. „Miluju moře i hory. Obojí mě fascinuje, každý den se mění a nikdy není stejné. Vyvolává to ve mně niterné pocity vzrušení a dobrodružství.“

„Ložnice pro mě vždycky byla zásadním místem... “ / foto: archiv Marieli

Nic z toho v posledních letech ale prý moc nestíhá, a tak další studnicí inspirace pro ni je četba.
„Čtu každý večer v posteli už od dětství. Postel mám vlastně s knížkou neodmyslitelně spojenou. Je to pro mě dokonalý relax, dokážu se dokonale vnořit do děje, do postav, vypnout vlastní mozek a jenom se unášet příběhem.“ A tím se dostává ke svým vzorům… „Naprosto do morku kostí obdivuji Madeleine Albright, její skvělou knihu Peklo a jiné destinace v překladu Michaela Žantovského vřele doporučuji.“
Další inspirativní žena taky souvisí s knihou… „Až po přečtení Becoming od Michelle Obama jsem ji vlastně objevila, do té doby jsem ji vnímala jako Obamovu manželku, ale ona má opravdu skvělý příběh a za Obamovým úpěchem rozhodně z velké části stojí ona.“ Z byznysu je Terezii hodně blízká třeba Sara Blakely, zakladatelka Spanx. „A šíleně mě baví módní kreace a hlavně humor Leandry Medine, zakladatelky dnes již neaktivního blogu Man Repeller, jenž otřásl módním světem, stylingem, přístupem k módě vůbec.“

Když se Terezie ptám na její další plány, odpovídá lapidárně – „Sky is the limit!“ A pokračuje: „Chceme být ekvivalentem pro kvalitní a krásné ložní prádlo. Ložnice je opravdu intimním místem a my máme tu čest, že můžeme být její součástí, součástí životů našich zákazníků, a to rozhodně nebereme na lehkou váhu. Ložnice je takový malý poklad celého domu, které by mělo být krásné, uklidňující, aby se tam člověk dokonale zregeneroval a načerpal sílu na další náročný den. Chceme naším zákazníkům tenhle nejcennější čas zpříjemňovat a tuto místnost pomoct dotvořit, vytvořit takový kokonek, kam se můžou pohodlně zakuklit a nerušeně vypnout.“

U povlečení Terezie považuje za zásadní prodyšnost a měkkost. „Abyste do postele vklouzli, nikde vás nic neškrábalo, pouze vás obejmula jako hebká náruč a konejšila až do rána. A aby povlečení dobře odvádělo pot a udržovalo optimální tělesnou teplotu. A v tom ještě nic nepřekonalo stoprocentní bavlnu,“ vysvětluje.

„V Marieli šijeme z té nejkvalitnější. Všeobecně panuje představa, že pro určení kvality ložního prádla musíte znát gramáž či tzv. thread count.“ (Do češtiny se tento výraz překládá jako „dostava útku“ a jde v podstatě o počet nití použitých na jednu délku tkaniny.) „Vžilo se, že čím vyšší thread count (TC), tím kvalitnější látka, ale realita je jiná. Často se v posledních letech setkáváme s TC 1000 či více, ale tady musel výrobce použít skutečně kreativní počítání, aby tohoto čísla dosáhl,“ poznamenává Terezie.

Čím to je? Kupříkladu tím, že každá nit je tvořena jednotlivými vlákny, která jsou stočena do pramene. Když jsou dvě vlákna stočena dohromady, jedná se o doupramennou nit, se třemi vlákny se jedná o třípramennou nit atd. „Někteří výrobci počítají každé z vláken zvlášť, čímž snadno zdvojnásobí nebo ztrojnásobí dostavu útku, a tím i cenu. Na skutečnou kvalitu textilie to však nemá vliv.“
A jsou i tací výrobci, kteří mohou pro zvýšení počtu vláken použít tenčí vlákna, což může zase zkrátit životnost látky. „Tak jsme se rozhodli, že tyhle technikálie necháme stranou, protože naše zákazníky nezajímají podrobnosti a způsob výroby – chtějí prostě fakt super ložní prádlo. A to my máme, u nás nemůžete sáhnout vedle,“ povídá Terezie. „Jediné, co musíte, je udělat rozhodnutí, jestli jste spíš saténový, nebo perkálový typ. Obojí je 100% bavlna, jde jen o způsob vazby. Satén je neuvěřitelně luxusní, hebký, měkký. Perkál je spíš takový ten ‘namandlovaný’ pocit, jak to známe z dětství – křupavý a chladivý.“

“Satén je neuvěřitelně luxusní, hebký, měkký. Perkál je spíš takový ten ‘namandlovaný’ pocit, jak to známe z dětství - křupavý a chladivý... ”

Zajímavostí jsou také péřové výplně. „Tak to je úplný sen! Vyrábíme je ručně v malé české dílně. A jenom z těch nejkvalitnějších materiálů. Používáme pouze 100% ní prachové husí peří. Díky tomu jsou přikrývky neuvěřitelně lehounké, nicméně super hřejivé. Pro princeznu na hrášku,“ směje se Terezie. „Mají velice pozitivní feedback třeba od lidí po operaci, kteří si pochvalují že jim přikrývka zlepšila kvalitu života – netíží, nebolí, ani nijak neblokuje,“ uzavírá.

Selected tip
Na začátku textu jsme vzpomněli valentýnské balíčky, jež nás v první řadě na značku Marieli a její zakladatelku Terezii Täubelovou upozornily. A to i pro jistou nadsázku, s jakou se ke svátku staví: „Nebaví nás stereotypy a škatulkování, nemáme rádi kýč. Zároveň respektujeme, když si někdo chce 14. února udělat radost. Důležité je udělat si radost. Upřímnou a osobní. S tím, koho milujete, tedy klidně sám se sebou nebo ve dvou.“

Balíček obsahuje set na manželskou postel z kolekce Nubes, láhev Gonet Medeville Champagne Brut Tradition z malého rodinného vinařství, v ceně 1 400 Kč, dvě ručně broušené skleničky Rückl a přírodní veganskou svíčku Radua Crystal. Představte si to – postel s luxusním ložním prádlem, prvotřídní šampaňské v ručně broušených skleničkách z Nižboru a atmosféra dotvářená svíčkou, to si svátek Valentýna musí zamilovat i největší z cyniků!

Více o valentýnské nabídce značky zde