• Styl
  • Design
  • Hra se sklem / Jak designér Lukáš Novák hledá a nalézá staré sklářské techniky
Další článek
1 / 24

Hra se sklem / Jak designér Lukáš Novák hledá a nalézá staré sklářské techniky

Tereza Boem pro Selected představuje sklářského designéra Lukáše Nováka, který se na letošním Designbloku blýskl (doslova) projektem zrcadlových objektů Pretty Little Mirage. Jak oživil zapomenutou technologii výroby skla a který zakázkový produkt by si klidně zopakoval?

Advertisement

Lukáše Nováka jsem poznala před několika roky na Designbloku, a to díky svému muži, také designérovi. Pořádají společné pánské jízdy na hausbótu Matěje Polácha. Lukáše si nespletete – je hodně vysoký a po jeho boku často pobíhá neuvěřitelně huňatý pes jménem Fluffy. Dalším jeho signifikantním rysem je, že na instastories umí ledabyle pohazovat se svými vázami tak šikovně, že je nerozbije.

Designér Lukáš Novák a jeho pohádkový pes s příznačným jménem Fluffy / foto: archiv

Za poslední rok svou prací ale intenzivně vyplňuje nejenom digitální svět. Narodil se v Novém Boru, a tak není divu, že sklo se mu dostalo doslova pod kůži. Nicméně, Lukáš ve své práci překračuje hranici klasického spotřebitelského produktu, kombinuje přístup konceptuálního umění, vyprávění příběhů a experimentování s materiálem… zkrátka si hraje a na jeho portfoliu je vidět, že jej to baví.

Značné pozornosti se mu dostalo, kdy pokropil živou vodou dvě století zapomenutou výrobní technologii lithyalinového skla (lithyalin – z řeckého λίθος čili kámen). Na první pohled máte pocit, že se jedná o produkty broušené z kamene a ne foukané sklo. První kolekci příznačně pojmenovanou Lost and Found představil Lukáš v roce 2018. Vázy mají minimalistický tvar a na jejich povrchu jako by se odehrávaly vesmírné výbuchy supernov.

„Lost and Found kolekce byla hlavně přenesením technologie z devatenáctého století do současnosti. A to jak barevností, tak i tvaroslovím a estetikou. Šlo o proces znovuobjevování, který trval roky,“ vypráví designér. „Co jsem se během té doby naučil, jsem následně uplatnil při vytváření mého vlastního typu skla – Amaline. Dnes jsem již mnohem dál než původní technologie. Mohu vytvářet sofistikovanější kresby, pracovat s mnoha barvami a ovlivňovat výslednou kresbu. Což je přesně to, kam jsem od začátku mířil.“

Každá z váz z kolekce je naprostý originál. „Nejraději na této technologii mám využití přirozených chyb ve skle, například různé bublinky a nehomogenitu skloviny. Běžně se kvůli těmto vadám vyfouknuté vázy vyhazují. Ale zde tvoří základ jedinečnosti. Právě zmíněné vady vytvářejí na povrchu produktů unikátní kresby.“ Estetiku staré technologie využil Lukáš i k vytvoření série kosmických světel Spacey pro světovou značku Lasvit.

Na letošním Designbloku Lukáš představil projekt zrcadlových objektů Pretty Little Mirage vytvořený pro pražskou DSC Gallery. Neotřelé broušené plastiky vznikly ve spolupráci s Petrem a Janem Tregnerovými, kteří provozují dílnu na hranování skla. „Již delší dobu jsem chtěl pracovat s masivním sklem, které se díky perfektním optickým vlastnostem hodí pro způsob broušení, jakým se upravují například diamanty. Plastiky odkazují na estetiku díla Václava Ciglera a dalších pionýrů pracujících s tématem optického skla. Zároveň preferuji, když má plastika kromě své estetické stránky i praktické využití a mám rád kombinaci skla a oceli, ta se často neobjevuje,” komentuje Lukáš svoji poslední kolekci.

Designér se podobnému tématu věnoval již ve své diplomové práci o křehkém systému benátských zrcadel. „Odjel jsem do benátského Murana a drze zvonil a klepal na dveře tamějších sklářských rodin, které mají ve své výrobě více než staletou tradici. I odtud přišla chuť si po několika letech s více zkušenostmi zopakovat téma nástěnných broušených objektů,“ dodává.

Lukáš Novák má na svém kontě také řadu zakázkových produktů pro nejrůznější klienty. K desátým narozeninám streetwearové značky Footshop a ve spolupráci s pražskou značkou Voniak navrhl vonný set Liquid Scents. Jsou to tři objekty, které po čas užívání změní svoji funkci. Po vypálení svíčky získáte skleničku, po spálení vonných tyčinek koktejlovou skleničku a z difuzéru se stane váza. „Na skle mám rád jeho tekutost. Pro kolekci Liquid Scents i kávový set V60 in Wonderland jsem použil borosilikátové sklo, které perfektně odolává skokovým teplotám a dá se s ním snadno pracovat. Po návštěvě výroby v Železném Brodě jsem začal přemýšlet, jak s tímto sklem pracovat jinak. Rozhodl jsem se pro organické tvarování jen třeba silou vlastního dechu. To se nakonec stalo nosnou myšlenkou pro obě kolekce.“

Z produktových zakázek ale nejraději vzpomíná na spolupráci na aukční láhvi pro Pilsner Urquell. „Krásný projekt, díky kterému jsem se mohl potkat a spřátelit s mladými úspěšnými lidmi, jakými jsou lékařka Markéta Pfeiferová, klavírista Lukáš Klánský nebo kajakář Vít Přindiš. Pro Prazdroj jsem vytvořil deset aukčních broušených lahví a každá nesla vizi svobody právě výše zmíněných osobností narozených v revolučním roce 1989,“ uzavírá.

Kdo letos touží nadělit pod stromeček něco originálního, stylového a přesto užitného, ať sáhne po Lukášově „vánoční“ kolekci s názvem Opaline obsahující vázu a dvě sklenice z foukaného opálového skla, charakteristické pro své mléčné zabarvení. Každý kousek je jedinečný a produkty je možné mýt i v myčce... / foto: archiv

Více o Lukášovi zdezde