Neméně originální jsou tradičně samotné hmotné ceny, které hned v úvodu ceremoniálu představil moderátor večera Miloslav König. Cena pro vítěze, jak již bývá zvykem, je dílem loňského Grand designéra. „Každý oceněný získal jeden kus křišťálového dortu jako symbol toho, že jen společně tvoříme uměleckou scénu a jen průniky oborů nás mohou posouvat dál,“ vysvětluje Jan Plecháč. Křišťálový dort vznikl ve sklárně Moser, která na loňských cenách Czech Grand Design získala titul Výrobce roku. Korpus dortu je vyroben z nejčistšího lesklého křišťálu a je „rozkrájen“ na jedenáct kusů, které společně tvoří dokonalý kruh, což vyžadovalo náročné a přesné broušení. Každou porci dortu navíc zdobí kameny z matného křišťálu nepravidelných tvarů, připomínající ovoce, a po boku má pískované logo Czech Grand Design.
Czech Grand Design / Kdo patří mezi letošní grandy českého designu
Historická budova Stavovského divadla v pondělí večer opět zahořela designem. Akademie designu České republiky, složená z desítek českých i zahraničních kurátorů, galeristů, novinářů a teoretiků designu, rozhodla o vítězích devatenáctého ročníku Czech Grand Design.
Módním designérem roku i Grand designérem cen Czech Grand Design 2024 se stal Jan Černý. Titul absolutního vítěze, který je volen napříč kategoriemi Přípravným výborem Czech Grand Design s ohledem na celkový počet hlasů v závěrečném hlasování, kvalitu a společenský přesah realizovaných projektů, si Černý vysloužil za návrh nástupové kolekce pro Český olympijský a paralympijský tým 2024. Přání mladých sportovců, na jehož základě došlo k úspěšné spolupráci Jana Černého a Českého olympijského výboru, padlo na úrodnou půdu.
Také v případě kategorie Designéra/Designérky roku – Ceny Ministerstva kultury ČR bodovalo spojení designu a mezinárodní sportovní události. Tuto cenu získala designérka a umělecká ředitelka sklárny Rückl Kateřina Handlová za kolekci váz Unreality pro Rückl, svítidla Flare pro značku Bomma a medaile pro Mistrovství světa v ledním hokeji 2024.
Významné ocenění mimo kategorie je každoročně uděleno jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Do Síně slávy českého designu byla dnes Akademií designu ČR uvedena fotografka Libuše Jarcovjáková. Jarcovjáková je jednou z nejvlivnějších a nejvíce viditelných současných českých fotografek u nás i v zahraničí. V průběhu posledních let se jí dostalo pozornosti díky řadě zahraničních výstav, např . Ve francouzském Arles, kde byla hvězdou jubilejního padesátého ročníku slavného Les Rencontres d’Arles, či aktuálně díky výstavě ve Veletržním paláci Národní galerie Praha a dokumentárnímu snímku Ještě nejsem, kým chci být.
Kategorii Designér/ka šperku roku ovládl mladý talent tuzemské scény – Magdalena Šťastníková s kolekcemi Tender Tendrils a šperky Drape ke kolekci cruise24 módního designéra Tomáše Němce.
V oblasti grafického designu uspěl Projekt Identita. Multižánrový projekt, za nímž stojí studio Mowshe, autoři a odborní poradci Filip Blažek a Linda Kudrnovská, je příběhem českého grafického designu. Jeho součástí je obsáhlá publikace, výstava, sedmidílný televizní cyklus a film (za spolupráce dalších tvůrců).
Na poli ilustrace zazářil Michal Bačák za návrh intarzií pro bar Forbína, které z vzácných dřev realizovalo studio zeitgeist.limited.
Fotografkou roku se stala Lena Knappová, která Akademii zaujala pracemi pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage snímky pro světové módní značky Ann Demeulemeester nebo Rick Owens.
V kategorii Objev roku, jejímž cílem je upozornit na čerstvé nápady, nová designérská uskupení i mladé talenty, letos uspěla designérka Natálie Navrátilová za návrh příborů z nerezové oceli Boldi pro značku FABINI a kolekci kancelářských potřeb Office pro Mikov.
Výrobcem roku se stala česká značka Master & Master, která Akademii designu ČR oslovila svými produkty navrženými českými designéry všech generací – konkrétně květinovým stolkem Oasis, křeslem a sofa Log (Jiří Pelcl), jídelním a kancelářským stolem SAD (Atelier SAD) a kolekcí stolků Dalmatian (Palma de Alma).