Další článek
Designér Jan Plecháč ve svém vršovickém ateliéru... / foto: shotby.us pro printový Selected podzim-zima 2025
1 / 6

Designér Jan Plecháč / Jak své ikonické váze Abyss navrhl novou rodinu

Když se Jan Plecháč v roce 2022 stal novým uměleckým ředitelem sklárny Moser, chtěl svým prvním velkým počinem ukázat, jaká je jeho vize pro tradiční českou značku. Zhmotnila se v dnes již ikonické váze Abyss, vycházející z nekonečné hlubiny oceánu. Z inspirace nevzešel jen jeden návrh, ale rovnou celá rodina, která čekala na své odhalení. Nově ji značka představila pod názvem Abyss Family.

Advertisement

„Abyss byla prvotina, kterou jsem pro Moser navrhnul. A už tou dobou jsem věděl, že bude mít rodinku. Byl jsem trpělivý, musel jsem čekat, protože všechno je o načasování. Nejprve jsme chtěli představit Abyss jako takový, ale návrhy pro Abyss Family jsem měl v papírové formě už dlouho,“ prozrazuje Jan Plecháč, když se setkáváme v jeho studiu ve Vršovicích.

Nová limitovaná kolekce Abyss Family je tvořena pouze 33 produkty v lesklé a 99 v matné variantě. Jde o dvě vázy a mísu a bez debat jde o ty nejnáročnější objekty, které v karlovarské sklárně aktuálně vznikají. Ve sklárně tyto vázy a mísy svým dechem modeluje výhradně Vlastimil Habart, žák a nástupce sklářského mistra a nositele rytířského Řádu umění a literatury Zdeňka Drobného.

„Celá rodina je strašně náročná na výrobu. U nás to umí jediný člověk, který si musí odpočinout, než udělá další kus. Výroba je tak hodně omezená. Ale v tom je ta krása. Když procházíte celou fabrikou a vidíte, jak ty věci vznikají, je to neuvěřitelně silné. Když sleduji chlapy na huti, jak Abyss vytahují z pece, tak je to jako v předpeklí. Položí vás to na záda, když něco takového vidíte,“ popisuje zapáleně umělecký ředitel Moseru.

Jen pro představu: roztavená sklovina nabraná na píšťalu váží v případě kolekce Abyss Family až 23 kilogramů, i s píšťalou jde celkem o 30 kilogramů. Jan Plecháč dodává, že jde o práci, která je totálně na hraně fyzických možností člověka. Výroba je enormně náročná i pro brusiče – z dvacetikilogramového masivu vzniká zhruba osmikilogramová váza nebo mísa.

První vlaštovka Abyss byla dostupná jen v matné variantě, lesk ale sklu dodává zase trochu jiný rozměr, který Jan Plecháč celé roky nepustil z hlavy. Právě proto jsou dvě vázy v rámci kolekce Abyss Family dostupné jak v matném, tak i v lesklém provedení. „Matná verze mi přijde relevantnější době a mladší generaci, na druhou stranu v lesku je vidět DNA Moseru.“ Na své si tak nyní přijdou ti, kdo si potrpí na inovace i ti, kdo mají rádi klasický sklářský projev.

Designér Jan Plecháč ve svém vršovickém ateliéru... / foto: shotby.us pro printový Selected podzim-zima 2025