Vůbec první historicky doložený vánoční stromeček byl u nás ozdoben na počátku 19. století. Přesněji, v roce 1812 v domácnosti ředitele Stavovského divadla Jana Karla Liebicha, který se touto tenkrát netradiční dekorací rozhodl svým hostům zpestřit Štědrý večer. To se ještě stromečky zavěšovaly ke stropu špičkou dolů, zdobily se barevnými stužkami, sušeným ovocem nebo perníčky.
Dlouhá není ani historie samotných vánočních ozdob. Součástí vánoční výzdoby se staly až v průběhu minulého století. Kvůli náročné ruční výrobě a tedy vysoké ceně se staly rodinným dědictvím. Nepodléhaly každoročně trendům jako dnes. Úplně první zmínky o ozdobách z ovoce, papíru, nití a pečiva pocházejí z Alsaska z 16. a 17. století. V českých zemích byly první vánoční ozdoby především z ovoce, které doplňovaly vlašské ořechy natřené metalickými barvami, či obalené do lesklého papíru. Jinde se peklo cukroví z marcipánu, který se dobarvovalo růžovou vodou. Oblíbené bylo taktéž tzv. tragantové cukroví, do něhož se přidávaly rostlinné pryskyřice. Ornamenty se vyráběly buď v ruce, nebo pomocí speciálních formiček.
V sedmdesátých letech 19. století přišly na trh vánoční ozdoby ze stříbrných a zlatých drátků známé pod označením lametové ozdoby vyráběné v Norimberku. Proslulé byly zejména drátkované hvězdičky a komety, které se rozšířily po celém světě. Ve třicátých letech minulého století se rozšířily dřevěné vánoční ozdoby, které vynikaly precizním řemeslným zpracováním. Ve stejné době získaly na popularitě cínové ozdoby malované pestrými barvami.
Skleněné „baňky“ se poprvé objevily na na německém trhu a odtamtud se rozšířily k nám, kdy je začaly produkovat především malé domácí dílny na Jablonecku nebo v Podkrkonoší.
Dnes se vyrábí vánoční ozdoby z různých materiálů – sklo, luxusní křišťál, nejrůznější kovy, i laciný plast. Oproti dřívějším dobám se nyní každé Vánoce nesou v duchu různých barevných trendů. Letos by prý stromečkům mohly kromě tradiční červené a zelené dominovat i pastelové barvy. Vánoce neberou na lehkou váhu ani velké módní domy. Kromě velkolepých kampaní a dechberoucích výloh nabízejí i opulentní vánoční dekorace. Každá značka v duchu své vlastní filozofie. Tohle není jednosezonní design, tohle je rodinné dědictví.