Jeho kvality v oblasti designu jsou nesporné, stejně jako evoluce vizuální DNA domu Dior. Kim Jones se do módního světa zapsal nejen díky značce Dior. Na pozici kreativního ředitele nastoupil ve stejnou dobu, kdy ho ve vedení značky Louis Vuitton vystřídal Virgil Abloh. Tento přesun navždy změnil obě značky i módní svět obecně. Vizualita značky Dior se pod jeho vedením velmi rychle stala signifikantní, a to dokazuje i v nové kolekci inspirovanou světem baletem, hudbou fotografií a i jeho strýcem.
Spojení praktičnosti, poetičnosti, účelnosti a okázalosti, reality konfekce s teatrálností vysoké módy. To vše se spojuje v metaforickém životě tanečníka Rudolfa Nurejeva. Poprvé v této sezóně uvádí pánskou módu Kim Jones, umělecký ředitel domu Dior. Kolekce, která se představuje jako samostatný celek vedle ready-to-wear a zároveň se s ní prolíná prostřednictvím osobnosti Nurejeva.
„Colin Jones byl můj strýc, baletní tanečník, fotograf, rebel a velmi kreativní osobnost. Vyrůstal v londýnské čtvrti East End. Pro svůj nesporný talent byl v roce 1953 přijat do Královské baletní školy. Zde poznal i svou první ženu Lynn Seymourovou. Díky baletu navštívil řadu zemí. Během cest tak poznal různé kultury, společenské politické i sociální nastavení ve světě, a pochopil, jak uzavřená komunita balet je,“ vzpomíná Kim Jones. „Poté, co mu The Observer nabídl stáž, opustil taneční kariéru a v roce 1962 začal pracovat jako profesionální fotograf, ačkoli byl naprostý samouk. Nedostatek odborného vzdělání však doháněl instinktem a citem pro zachycení toho správného okamžiku. Tak se dostal k fotožurnalistice,“ říká Jones.
V roce 1965 se Královský balet rozhodl inscenovat baletní představení Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie v choreografii Sira Kennetha MacMillana. Do hlavních rolí byli obsazeni Christopher Gable a Lynn Seymourová, Colinova tehdejší manželka. Premiéru nakonec tančil Rudolf Nurejev a Margot Fonteynová. Nicméně Seymourová získala řadu dalších rolí a byla častou taneční partnerkou Gablea i Nurejeva.
„I když Colin dal přednost práci fotografa, stále udržoval si silné vazby s baletním světem. V roce 1966 pro časopis Time Life zdokumentoval jeden den ze života Nurejeva, který byl považován za nejlepšího mužského baletního tanečníka své generace. Právě tehdy vzniklo jedno velké přátelství, které dnes dává vzniknout jedné kolekci. Colin zemřel v roce 2021. Dodnes však pro mě zůstává velkou inspirací,“ uzavírá designér.
Jones se v kolekci vrací do archivu domu Dior. Zvláštní důraz je kladen na objemy, rozparky, záhyby a výstřihy, které se táhnou celou kolekcí. Navazuje tak na kanonickou trojici návrhářů Dior, kteří mu předcházeli – Yves Saint Laurent, Gianfranco Ferré a Marc Bohan. V kolekci propojuje motivy z jejich doby se svými vlastními návrhy. Vše samozřejmě zaštítěno duchem samotného pana Christiana Diora.
Přímočarost šedesátých a sedmdesátých let je využita v jednoduchosti oblekových jednořadových sak s jemně rozšířenými kalhotami v sytých, barevných tónech. Zde se dostává ke slovu Nurejevův styl a styl tanečníka, který se projevuje e vlněných kombinézách a šortkách na zip, žebrovaných úpletech a svrchních oděvech v kombinaci s luxusní kůží.
Luxusní sametové klobouky, původně navržené Stephenem Jonesem v roce 1999 pro dámskou řadu Dior, nyní nacházejí i mužskou podobu jako turban tanečníka z krouceného hedvábného žerzeje.
Svět couture odráží extravaganci jevištního vystupování, Nurejevovskou okázalost, drzost a eleganci, přičemž občas odráží jeho soukromou vášeň pro sbírání starožitných textilií. Ta převládá zejména v kimonech, která plně využívají starobylé a ruční techniky utkané japonskými mistry řemesla. Stříbrné kimono uchikake vytvořené technikou tkaní hikihaku vychází z kimona, které Nureyev vlastnil a rád nosil. Jeho dokončení trvalo deseti lidem tři měsíce.
Show v režii Baillieho Walshe doprovodila hudba Sergeje Prokofjeva speciálně pro přehlídku upravena skladatelem Maxem Richterem. Hypnotická choreografie byla umocněna údernou skladbou Tanec rytířů z Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Skutečně pozastavený okamžik.
Prezentace pánských kolekcí Dior pod Kimovým vedením je vždy spojena s efektní show. Ať už se jedná o velkolepé led diodové projekce, catwalk napříč egyptskou Gízou přímo u pyramid, nebo naposledy matice propadel, která modely vynesla a následně skryla. Tentokrát scénu tvořil velkorysý prostor, který defilé umocnila dvojice protichůdně se točících jevištních stolů. Dialog v pohybu mezi intimitou a teatrálností, přísností a ladností jako nejvyšší pocta Rudolfu Nurejevovi.
Celou kolekci si můžete prohlédnout zde