Další článek
1 / 6

Jan Fabini / Vycítil jsem příležitost nabourat zkostnatělý trh, říká mladý výrobce designového nádobí

Kluk, co podnikal už na střední, ale také úspěšný podnikatel, který uvěřil svému instinktu. Jak přesvědčil renomované investory a co stojí za úspěchem české značky nádobí, jehož první kolekci navrhl sám a dnes už se svým týmem profesionálů plánuje pět dalších?

Advertisement

V době, kdy většina ostatních „jen“ studuje a zvažuje, co dělat do budoucna, sbíral Jan Fabini podnikatelské zkušenosti. Už na střední škole obchodoval s elektronikou, později začal na zakázku stavět e-shopy, mimo jiné s vybavením do kuchyně. To mu umožnilo poznat nabídku a nakonec založit e-shop vlastní. Přeprodávat nádobí mu ale nestačilo. „Vlastní nádobí, vlastní produkt, který bude dotažený do posledního detailu, to bylo něco, co jsem opravdu chtěl. Tak intenzivní pocit, že vím, co chci a celé to dává smysl, jsem do té doby nezažil,“ začíná Jan Fabini svůj příběh o vstupu na rigidní trh, plný zajetých značek. Vsadil na jednu kartu – nádobí z vícevrstvé nerezové oceli s perfektním vedením teploty a nadčasovým designem, které, jak zjistil, lze prodávat za cenu mnohem nižší, než bychom v případě nádobí s profesionálními parametry čekali.

“Věděl jsem, že moje nádobí bude jiné a lepší než to, co je aktuálně v nabídce. A zároveň jsem opravdu viděl příležitost nabourat zkostnatělý trh, na kterém se už dlouho nic nezměnilo, a pohybují se na něm pořád ti stejní hráči...”

Ve vlastní značce viděl potenciál změny celého odvětví: „Věděl jsem, že moje nádobí bude jiné a lepší než to, co je aktuálně v nabídce. A zároveň jsem opravdu viděl příležitost nabourat zkostnatělý trh, na kterém se už dlouho nic nezměnilo, a pohybují se na něm pořád ti stejní hráči.“ Nešlo mu jen o produkt jako takový – od začátku chtěl zákazníkům nabídnout úplně jiný zážitek – nejen ze samotného vaření, ale i nakupování. Zvolil tak cestu přímého prodeje přes vlastní e-shop s velmi osobním zákaznickým servisem. „Vážíme si každého, kdo u nás nakupuje, a od začátku třeba nabízíme zákazníkům možnost produkty vyzkoušet, a pokud s nimi nebudou spokojeni, do 30 dnů je vrátit,“ dodává Jan Fabini.

Značka byla ale zatím stále jen na papíře a v hlavě mladého zakladatele. Rozjet výrobu znamenalo velké sousto, které by nešlo strávit bez investorů. Ty nakonec mladý podnikatel získal hned tři – Jiřího Hlavenku, podnikatele a investora v oblasti informačních technologií a mimo jiné zakladatele úspěšné společnosti Kiwi.com, Martina Rozhoně, zakladatele skupiny internetových obchodů Vivantis, a Janu Florentýnu Zatloukalovou, foodblogerku a autorku úspěšné Kuchařky pro dceru. Čím je tehdy dvacetiletý kluk s dobrým nápadem zaujal? „Nechci mluvit za ně, ale kdybych si měl tipnout, řekl bych, že jim asi přišel zajímavý právě můj celkový přístup a pohled na věc. To, že jsem chtěl jinak pojmout kromě nabídky produktů i celou službu a zákaznický zážitek. Asi mě vnímali jako mladou krev, která přesune trh s nádobím do 21. století, a podařilo se mi je přesvědčit, že se to celé dá dělat jinak,“ usmívá se Jan Fabini.

Značka se ve svých začátcích tedy mohla spolehnout na silnou trojku investorů, zároveň ale připomínala podnikatelskou „one man show“. Zakladatel značky zastával pozici obchodníka i marketéra, spravoval e-shop, psal články na firemní blog a především – byl i produktovým designérem první kolekce. K návrhu finálního produktu si Jan Fabini vyšlapal vlastní cestičku, která může být velkou inspirací pro všechny, kteří mají v hlavě dobrý nápad, ale zdráhají se ho zhmotnit: „Na začátku jsem si udělal obří rešerše, a když jsem porozuměl produktu a materiálům, vrhnul jsem se do samotného navrhování. Myslím, že klíčem je dělat vše, jak nejlíp v daný moment dokážete, neohlížet se s výčitkami, že něco mohlo být lépe, a jít pořád dál,“ říká Jan Fabini. Od začátku měl jasnou vizi – věděl, že kvalitní produkt je základem úspěchu a postupně chtěl vybudovat silný produktový tým. Ten dnes už mají – pod vedením designéra Huye Phama tvoří zásadní část naší firmy.

“Na začátku jsem si udělal obří rešerše, a když jsem porozuměl produktu a materiálům, vrhnul jsem se do samotného navrhování...”

I když dnes už značka zaměstnává týmy profesionálů, unikátní osobní přístup ji neopustil. A tak zatímco u většiny ostatních značek často nevíme, kdo za ní stojí a jak vypadá, v případě Fabini je zakladatel zároveň hlavním jménem i tváří, tím, od koho si prověřené výrobky kupujeme, koho můžeme znát z e-shopu a sociálních sítí, kde o výrobcích své firmy hovoří. Ne jako pověstný „prodavač hrnců“, ale jako úspěšný podnikatel, který se za své produkty může bez obav postavit. Z jeho hlasu je ale zároveň cítit pokora. Původně značce ani nechtěl dávat svoje jméno. „Přiznám se, že název jsem nevymyslel já, ale náš investor Jiří Hlavenka. A jsem mu za to zpětně dost vděčný. Podepsat se pod každý kus nádobí vnímám jako velký závazek. Ručím za kvalitu nádobí Fabini vlastním jménem a zákazníci to vnímají stejně,“ dodává podnikatel. Ze subjektivního pohledu snad lze jen dodat, že nevyužít italsky znějící jméno právě k produktům, spojeným s láskou k jídlu, by byla velká škoda. Nádobí z vícevrstvé oceli se navíc v Itálii i vyrábí – roli zde ale nehraje jméno, nýbrž fakt, že v našich manufakturách pro takovou výrobu nejsou (zatím) možnosti.

Hrnce a pánve si pořizujeme proto, že je potřebujeme, protože staré už dosloužily. Po produktech Fabini ale zákazníci sahají proto, že chtějí. Ze značky se pomalu ale jistě stává lovebrand, který umí zaujmout na první pohled. A to je kouzlo kvalitního designu. Odráží se i v časté zpětné vazbě: „Zákazníci nám píšou často a převažují nadšené a pozitivní reakce. Lidé nám třeba píší, že si zrekonstruovali kuchyň a v tom krásném novém prostoru nestrpěli staré nádobí, a tak si kuchyň kompletně vybavili naším nádobím a z něj mají nakonec větší radost než z té rekonstrukce. Takové zprávy nás vždycky potěší a jsme rádi, že naše práce má reálný dopad na lidské životy a jejich kvalitu,“ potvrzuje Jan Fabini, ale vzápětí dodává, že vděčný je za jakoukoli zpětnou vazbu: „Pořád se snažíme zlepšovat, takže všechnu kritiku vítáme.“

Překládání jídla na servírovací mísy a do terin asi dnes už raději ponecháme minulému století, zároveň, postavit doprostřed svátečního stolu obyčejný hrnec se nám také moc nechce. V mnoha případech je navíc žádoucí, servírovat pokrm přímo na daném nádobí – třeba hovězí tagliatu na rozpálené litinové pánvi. Nádobí s čistým, propracovaným designem je řešení. Ať už jde o nadčasový hrnec, který stejně dobře poslouží dost možná i našim dětem, nebo litinovou pánev s rafinovaným barevným detailem. Za novými kolekcemi stojí mladý designér Huy Pham, který se navrhování nádobí věnuje už od studií a za svou bakalářkou práci nádobí z varného skla získal Národní cenu za studentský design. Ve Fabini je zodpovědný za dokonalý průnik vzhledu a funkčnosti produktů s možnostmi materiálů a řemeslným zpracováním.

Výzvou jsou i materiály. Portfolio Fabini sice stojí na nádobí z vícevrstvé nerezové oceli, ale reflektuje i velkou poptávku po nepřilnavém nádobí a i v tomto ohledu jim značka nabízí tu nejlepší možnou variantu nejen po designové stránce, ale i volbou materiálů – titanovou vrstvou a nepřilnavou vrstvou s diamantovým prachem. Značka ale rozjela i výrobu litinových pánví, které zaznamenaly (z laického pohledu možná překvapivě velký) úspěch.
„Aktuálně pracujeme na více než pěti nových kolekcích, chceme vydávat nové produkty, které zatím v nabídce nemáme, i vylepšovat ty stávající. Pokud bych měl zmínit jeden konkrétní produkt, bude to litinový kastrol, o který si zákazníci, kteří vyzkoušeli naše litinové pánve, často psali,“ poodhaluje Jan Fabini své plány do budoucna.