• Styl
  • Design
  • Designové inspirace / Jaké ikonické kusy doporučuje Pavel Procházka z Designpropaganda
Další článek
1 / 3

Designové inspirace / Jaké ikonické kusy doporučuje Pavel Procházka z Designpropaganda

„Radši si pořídím jeden nádherný kultovní kousek místo několika kusů průměrného designu,“ říká pro Selected zakladatel společnosti Designpropaganda Pavel Prochazka, který už více než patnáct let pomáhá zkrášlovat české domácnosti ikonickými designovými produkty.

Advertisement

Jak jsem se poprvé dostal k designu…
Vyrůstal jsem ve Švýcarsku, kde jsem design vnímal už od útlého věku. Moji rodiče si zakládali na hezkém bydlení a kvalitních kouscích nábytku, což mě určitě ovlivnilo. Navíc, kvalitní design vás ve Švýcarsku obklopuje všude, tak není těžké k němu najít blízký vztah.

Jaký designový kousek mně poprvé utkvěl v paměti…
První kousek nábytku jsem si zamiloval už jako dítě. Tenkrát jsme byli u známých na návštěvě a u nich mně učarovalo lehátko LC4 od Le Corbusiera. Rodiče mně z něj nemohli za celý večer dostat. K těm známým jsem pak rád jezdil a na lehátku odpočíval. Dnes tento kousek zdobí naši domácnost a kupodivu i naše děti jej mají velmi rády. Lehátko LC4 odstartovalo moji lásku k hezkým a kvalitním věcem, které život obohatí. Radši si pořídím jeden nádherný kultovní kousek místo několika kusů průměrného designu.

Jak se zrodil nápad na Designpropaganda…
Už ve Švýcarsku jsem po škole skupoval a prodával secondhandové ikony nábytku a designu. Po čase se moje činnost rozšířila i na malý showroom. Krok k obchodu už nebyl tak daleko, jenom ve Švýcarsku tato vize byla o dost obtížnější. Existují tam v obchodě s nábytkem letité vazby a je velmi složité proniknout do tohoto byznysu a získat zastoupení mnoha designových značek.

Několik let jsem si pohrával s myšlenkou navrátit se zpět do Čech a zkusit své štěstí právě zde.
Takový impuls mi dodala moje manželka, kterou jsem poznal v Čechách. Po návratu jsem založil Designpropagandu se showroomem v Poděbradech spolu s prvním online designovým obchodem s výběrem zboží, které bylo pečlivě kurátorsky vybrané. To se psal rok 2007 a v té době mnohé světoznámé značky tu nebyly tak známé a špičkový design nebyl takový pojem jako dnes. Proto mě napadlo jméno společnosti Designpropaganda, která doslova propaguje design v Čechách. Dnes je úroveň v oblasti designu úplně někde jinde, ale přesto ještě trochu zaostáváme a je stále ve světě co objevovat a propagagovat v Čechách a dělat tak v naší zemi mnoha skvělým značkám osvětu.

“Když začnu svůj den, design mě obklopuje všude - šatna s oblečením USM, kultovní kávovar La Pavoni, Strida - kolo na cestě do práce, Apple počítač při práci...”

Jaký design mě nejvíc oslovuje…
Design je široký pojem, proto je i můj záběr obliby v něm veliký. Vedle nábytku je mojí další vášní láska ke starým automobilům, kolům a kouskům, které používáme každodenně. Když začnu svůj den, všude mě obklopuje – šatna s oblečením USM, kultovní kávovar La Pavoni, Strida – kolo na cestě do práce, Apple počítač při práci. O víkendu vytáhnu z garáže jaguara na výlet s rodinou, nebo na návštěvu k přátelům. Jde vlastně o ikony, které nejenom dobře vypadají, ale jsou prověřené časem – nadčasové kousky, které si drží hodnotu, anebo je čas obvykle ještě zhodnocuje.

Můj úplně nejoblíbenější kousek, o kterém jsem snil už od puberty, jsou jedny nejmenované švýcarské hodinky, které nosíval agent 007. Přes dvacet let neustále stoupají na ceně a já jsem se neodhodlal si je pořídit kvůli vysoké pořizovací ceně. K mým čtyřicátým narozeninám se na ně ale složili moje manželka, rodina a přátelé, a sehnali nenošený model s ročníkem mé manželky, ze kterých se mohu radovat každý den.

Kam cestuji za designem…
Asi každý, kdo má rád design, za ním cíleně jezdí. Je nádherné a potřebné se odpoutat od každodenní rutiny a koloběhu a změnit prostředí a inspirovat se jím. V ubytování často vyhrávají dva aspekty. Ten první je, zda jsou prostory ubytování hezky zařízené a dobře strategicky položené. A ten druhý, zda nabízí typické tradiční ubytování. Díky tomu se dobře cítím jak v pětihvězdičkovém butikovém hotelu, tak v horské boudě bez elektřiny, tekoucí vody a nejlépe ještě bez mobilního signálu.

Jakou značku v portfoliu Designpropaganda bych rád vyzdvihnul…
Rád bych zmínil svoji nejoblíbenější značku, a to švýcarský modulární nábytek USM. Ten mě doprovází od mého prvního bytu. I když jsem se v životě několikrát stěhoval, pokaždé jsem si nábytek přestavěl podle potřeby. Další milý efekt je, že za ta léta ceny nábytku USM stoupají a když vezmu v potaz dnešní ceníky a částku, kterou jsem zaplatil skoro před pětadvaceti lety, je dnes cena vyšší na secondhandovém trhu, což se povede pouze u skutečných designových ikon.

Jaké mám plány do budoucna…
Zatím je to vše v rovině pouhého snění, ale snad se povede. Rád bych vybudoval designové muzeum, kde bych vystavil svou sbírku designových předmětů. V první linii by šlo o výstavu, která návštěvníka provede milníky designu. Každý kousek by byl spojený s designérem, jeho inspirací a historkami k produktu. Často zajímavosti a historky za produktem jsou jedním z hlavních důvodů, proč je kousek bestsellerem. Tak mi držte palce, ať se plán povede…

Více o Designpropaganda zde