• Styl
  • Móda
  • Olga Kramperová / Po covidu se formální styl oblékání výrazně změnil, aspoň se nenudíme, říká majitelka prémiového krejčovství
Další článek
1 / 9

Olga Kramperová / Po covidu se formální styl oblékání výrazně změnil, aspoň se nenudíme, říká majitelka prémiového krejčovství

Olga Kramperová je první dámou zakázkové krejčovské scény u nás. Její karlínský salon Windsors je již deset let synonymem pro superkvalitní pánské, ale i dámské oděvy a obleky, a to především italského šarmu a střihu. Jak se k této profesi dostala a které nové trendy v módě do kanceláří a do společnosti se objevily v období po covidové pandemii?

Advertisement

Olga Kramperová stojí v čele prémiového krejčovství Windsors již celé desetiletí, v běhu let jsme se několikrát setkali. V porovnání s konkurencí mě na Windsors již od otevření zaujalo, že k pánským oblekům zde přistupovali v duchu italské stylové tradice – na rozdíl kupříkladu se zavedenými, ale přece jenom poněkud „old school“ krejčími, kteří šili podle zdejších středoevropských postupů (nic proti jejich tradičnímu umu!). Anebo, na druhé straně, naopak v porovnání s různými měřenkovými „trendy“ krejčovstvími, se kterými se zkraje minulého desetiletí doslova roztrhl pytel, a kde byl najednou rázem krejčím pomalu i tamní údržbář. Ve Windsors ve svém made-to-measure žánru od počátku stavějí na nejvyšší kvalitě jak zpracování obleku, kde se oděv finalizuje skutečně v Itálii a nikoli v bezejmenné továrně kdesi ve východní Evropě, a stejně tak i na prvotřídních látkách.
S majitelkou Windsors Olgou Kramperovou jsme podebatovali, nakolik její byznys ovlivnila covidová pandemie a které trendy momentálně hýbají formální a společenskou módou.

Proměnila se móda během covidu?
Velmi se proměnila. A svým způsobem je to dobře. Jinak bychom se mohli snad i nudit, ale tato doba nás donutila uplně otočit a začít šít daleko zajímavější oděvy. Nejdřív klienti objevili tepláky, to bylo docela úsměvné, jak najednou všichni hledali nějaké luxusní tepláky a nikde jich moc nebylo, pak se s tím trochu roztrhl pytel a ted se to zase trochu ustálilo, ale móda už hodně zůstala hravější, pohodovější a zábavná. Mělo to velký vliv, což je na jednu stranu i škoda, protože pánové skoro uplně přestali nosit kravaty a manžetové knoflíčky. Zvykli si na tu dobu tepláků, svetříků a teď, když se vrátili do kanceláří, tak už se jim uplně na sto procent zpět do toho samého nechtělo.

Jaký vliv to má na tradiční pracovní dress cody?
Tradiční pracovní dress cody a jeho principy jsou dnes pořád stejné, ale víceméně se uplatňují především při formálních obchodních schůzkách a společenských akcích. Při běžných denních pracovních příležitostech dress code není nutné tak ctít – na druhou stranu, líbí se mi, že velkou možnost se k těmto tradičním dress codům vrátit tak nyní mají tací, kdo chtějí více vyniknout. Určitě i pár nových dress codů vzniklo na volnočasové, či homeofficové příležitosti. Tak uvidíme, jak dlouho to vydrží.

“Začaly se hodně používat různé kvalitní materiály s lehkou příměsí elastanu - to bylo v minulosti v luxusním krejčovství skoro tabu...”

Které oděvy a jaké střihy si u vás nyní zákazníci nejčastěji objednávaji?
Nejvíce teď šijeme casual střihy sak i kalhot. To znamená uvolněnější a pohodlnější, různá nevypodšívkovaná saka bez ramenních vycpávek, kalhoty s částečnou gumou v pase. Hodně používáme, a to i na klasické střihy, úplety – například i v případě obleků, což je velice zábavné a jiné. Z úpletů šijeme také košile, které jsou velmi oblíbené a klienti se pro ně rádi vracejí. Začaly se hodně používat různé kvalitní materiály s lehkou příměsí elastanu – to bylo v minulosti v luxusním krejčovství skoro tabu. Zkrátka, klade se daleko více než dříve větší důraz na pohodlí a funkčnost. Pro podzimní a zimní sezonu také šijeme různé funkční, elegantní bundy s tepelnou vložkou, tak, aby bylo oblečení víceúčelové. To se nám hodně líbí, variabilita jednotlivých kousků… Ale šijeme i klasické smokingy, protože kvalitní, klasický a dobře padnoucí smoking pro klienta, který alespoň trochu žije zase společenským životem, je nutnost.

Jak jste se k módě vlastně dostala?
Studovala jsem obor oděvní a textilní výtvarnictví, tento obor mě skutečně bavil už odmalička. Pamatuji se, že když jsem byla malá, asi jsem nemalovala nic jiného než princezny a na nich různé šaty, pořád dokola. Vymýšlela jsem, jak by ty šaty mohly být pokaždé jinak. Pořád jsem dostávala darem nějaké fixy a pastelky. Babička mi doma šila krásné šaty, byla hodně šikovná a pečlivá, a protože doma nebylo moc peněz, tak to byla ona, kdo mě oblékal a kdo se mi to snažil zpestřit. Pamatuji se, že mi šaty i hodně pošívala různými aplikacemi a výšivkami, byla velmi pečlivá a její ručně obšívané knoflíkové dirky by dneska byly určitě velmi ceněné. Dodnes vzpomínám, jak s minimem kvalitního náčiní byla schopná vyrobit všechno ve velmi vysoké kvalitě. Také mi tedy někdy šila i na panenky, když byl čas, a tam už jsem si mohla i sama více určit, co mi na tu panenku ušije, a to mě bavilo.

A co vás poprvé zaujalo na pánské módě?
To už si úplně nejsem jistá, ale, na druhou stranu, svoje partnery jsem si vlastně vždycky dokázala perfektně stylově vyladit a dozdobit doplňky a podobně. A pak když jsem hledala práci v oboru, naskytla se příležitost pracovat v salonu, který je tedy pro mě dnes již konkurencí. Tam jsem začala více pronikat do světa pánské módy. V tomto oboru pracuji bezmála dvacet let.

Je nějaký současný styl v pánské módě, který preferujete?
Ve Windsors se snažíme nastavit styl každému tak, aby zapadl do jeho pracovního i soukromého způsobu života. Tedy záleží na příležitosti, ale i charakteru klienta. Nemohu vyloženě říct, že by se mi něco líbilo více a něco méně, určitě sedne něco jiného ke konzervativnímu manažerovi a něco jiného k mladšímu obchodníkovi. a když se to k němu hodí, tak pak se mi to líbí.

Látky pořizujete nejčastěji kde?
Většina látek, se kteými pracujeme pochází z Itálie. Nabízíme ale i například belgické a anglické látky. Na těch italských se nám většinou líbí inovativní technologie a trendy styl. Na druhé straně, Anglie a Belgie jsou více o klasice.

Co všechno vlastně ve Windsors nabízíte?
U nás klient nalezne hodně možností, se kterými se dá pracovat. My neustále totiž hledáme nějaké novinky, podle toho, kam se ubírá trend. Nechceme setrvat na jednom místě a šít dokola jen klasické obleky. Čili naše portfolio je opravdu veliké. Klient u nás pořídí dokonalý oblek, ale má možnost se i rozhodnout jakou technologií si ho nechá ušít. Nabízíme různé možnosti od kvalitního half-canvasu po špičkové šití ruční full-canvasového obleku italských dílnách. Těch možností u klasického obleku je opravdu mnoho.

Metoda zpracování saka Full-canvas se používá u luxusních obleků - konstrukce je stříhaná a sešitá tak, aby se pohybovala nezávisle na svrchní látce a podšívce... / foto: archiv

Šijete i kabáty?
Ano, kabáty jak klasické, tak i více casual. Dále šijeme různé bundy a v poslední době velmi žádoucí „overshirt“ bundy – to je vlastně utility jacket, něco mezi košilí, sakem a bundou, která se dá vymyslet na mnoho způsobů. Tak to je asi takový můj momentálně nejoblíbenější produkt z naší série „jackets“.
Z dalších novinek musím vyzdvihnout velké portfolio úpletů na míru. Vyrobíme klientovi na míru svetr v jakémkoli střihu, barvě i složení materiálu, což je perfektní, protože momentálně více pracujeme s casual stylem. Dokonce k tomu vyrobíme ve stejném odstínu i šálu a čepici. Momentálně je i takový krásný trend „svetr na svetr“, kdy vytváříme různé kombinace střihů svetrů, které se dají nosit dohromady.
A abych nezapomněla, na zakázku šijeme i obuv a džíny, vše v Itálii.

Já jsem žil v domnění, že Windsors je zakázkovým krejčovstvím jen pro muže, ale tak to není, že?
Ano, šijeme i pro ženy, i když trošku na ně opravdu zapomínáme. U žen je to ale trochu komplikovanější, to nepopírám. Ženy mají trochu jiné potřeby ohledně šatníku a trendy se mění velice rychle, takže k nim musíme přistupovat více individuálně. U žen u nás spíše tvoříme výjimečné kousky pro oživení šatníku. U mužů řešíme šatník víceméně komplexně.

“U nás se klienta například nikdy neptáme, 'jak byste chtěl, aby vaše sako bylo dlouhé' a podobně. Protože to samozřejmě musíme vědět my - a my dáváme doporučení...”

V čem byste řekla, že váš salon je jiný než ostatní?
Doufám, že ve spoustě bodech. Snažíme se neustále být k dispozici pro naše klienty a poskytnout jim perfektní servis – máme recepci, která vyřizuje požadavky, individuálně přistupujeme ke klientům, kteří nám třeba posílají oděvy na servis kurýrem. Přímo na saloně máme krejčové, což je skvělé, protože jsme s nimi neustále v kontaktu a řešíme zakázky na místě. Když k nám třeba přijde klient a během schůzky zjistíme, že něco potřebuje opravit, tak i takovou službu u nás dostane. Pokud mu například upadne knoflík, anebo si něco zrovna roztrhne, opravíme to hned, než dokončíme schůzku, máme hotovo.

Pak si hodně zakládáme na poradenství. Snažíme se klienty moc nezahlcovat a jít k věci. Samozřejmě ale na začátku se musíme poznat, abychom byli schopni dobře poradit. A pak dáváme doporučení. U nás se klienta například nikdy neptáme, „jak byste chtěl, aby vaše sako bylo dlouhé“ a podobně. Protože to samozřejmě musíme vědět my – a my dáváme doporučení. Anebo nedáváme a prostě pracujeme, když už máme od klienta tu důvěru. Jsme si vědomi toho, že náš klient má velmi málo času a my ho musíme využít efektivně. Proto také za klienty i jezdíme, když jim to ušetří čas, zvládneme zkoušku i u něho v kanceláři.

V krejčovských made-to-measure salonech jsem se běžně setkával s tím, že střih nabírá prodavač…
My si hodně zakládáme právě na tom, že u nás nikdy nevytváří střih konzultant, nebo prodavač, ale mistr, který se ve Windsors věnuje jen tomuto. To nám zaručuje, že výsledek je dokonalý nejen pro stylistické stránce, ale i právě po té technické. Jedno bez druhého nefunguje, materiály i střih jdou ruku v ruce a pokud vytváří střih prodavač, nebo zaškolený konzultant, nevěřím, že si s tím vždy poradí na 100%.
Náš konzultant je tu od toho, aby provázel klienta naším servisem od začátku až do konce. U každého kousku se třeba snažíme, aby byl variabilní, víceúčelový, a aby klient vždy odcházel s tím, že ví, co k tomu bude nosit, pokud si třeba koupí jen sako.